
Den schweiziske fødevaremastodont Nestlé ser ikke længere lige så fortrøstningsfuldt på fremtiden, efter at det har fremlagt sit regnskab for årets første ni måneder. Det skyldes især et vigende salg på vækstmarkederne.
I de ni første måneder opnåede koncernen en organisk salgsvækst på 3,3 pct. Til sammenligning havde analytikerne ifølge Bloomberg ventet 3,5 pct. Samlet solgte koncernen for 65,5 mia. schweizerfranc, hvilket også var under analytikerkorpsets forventninger, som lød på 65,8 mia. schweizerfranc.
Det er primært på vækstmarkederne, at fødevaregiganten er udfordret. Her presses Nestlé af stigende priser på råvarer, hvilket har fået koncernen - i lighed med dens konkurrenter - til at hæve priserne på sine produkter. Og det har forbrugerne ikke taget godt imod.
Oven på de skuffende salgstal nedjusterer Nestlé sine forventninger til den organiske salgsvækst for i år til omkring 3,5 pct. Tidligere havde koncernen ellers meldt ud, at den ventede en organisk vækst i omegnen af det, den præsterede sidste år - nemlig 4,2 pct.
Kære læser
Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.
Med venlig hilsen
Redaktionen