Berlingske Business

Nedtur for Carlsberg i Rusland

Øl rusland
Øldrikkende russiske piger Foto:

Selv om Carlsberg har øget sin markedsandel på salg af øl i Rusland lidt i det seneste kvartal, lider Carlsberg fortsat markant tilbagegang på det vigtige marked.

Rusland har givet verdens fjerdestørste brygger, Carlsberg, en gevaldig hovedpine. Ølsalget fortsætter nemlig med at rasle ned. Alene i tredje kvartal i år faldt det vigtige marked med ni procent. For perioden januar til september var faldet syv procent.

I volumen faldt Carlsbergs østeuropæiske ølsalg med 15 procent til 11 mio. hektoliter i tredje kvartal, bl.a. på grund af ølmarkedernes generelle tilbagegang i Rusland og Ukraine. Carlsbergs ledelse forklarer tilbagegangen i Rusland med russiske salgsrestriktioner, meget dårligt vejr i september, lavere økonomisk vækst og lavere forbrugertillid.

Carlsberg justerer derfor sine forventninger til Rusland for hele 2013. Det sker på baggrund af den fortsatte nedtur, fremgår det af koncernregnskabet for tredje kvartal.


Carlsberg A/S

I millioner kr.2013 - 3. kvt.2012 - 3. kvt.Ændr.
i pct.
Nettoomsætning17.97318.587-3%
Resultat af primær drift3.4263.596-5%
Særlige poster, netto-45-6--650%
Finansielle poster, netto-295-442-33%
Resultat før skat3.0863.148-2%
Selskabsskat-765-787-3%
Koncernresultat2.3212.361-2%
Aktionærer i Carlsberg A/S (justeret)2.2412.1464%
Salgsvolumen øl (mio. hl)38,639,7-3%



"Som følge af disse faktorer forventer Gruppen nu et højt procentvis fald på det russiske marked i 2013," skriver ledelsen i sine kommentarer til regnskabet.

I 2008 rejste Carlsberg omkring syv milliarder dollar eller 38 milliarder kr. for at købe det meste af skotske Scottish & Newcastle. Dermed satte Carlsberg sig på den russiske indtjeningsmaskine Baltic Beverages Holding, der er Ruslands største bryggeri. Et selskab, som Carlsberg i forvejen ejede halvdelen af i et joint venture med skotterne.

Men ikke længe efter Carlsberg lukkede handlen, og skotterne var ude af det fælles selskab, hævede de russiske politikere afgifterne på øl og forbød salget af øl i udendørs kiosker. Det har sat Carlsberg i vanskelig situation.

Rusland og det øvrige Østeuropa har længe været afgørende for Carlsberg indtjening, men indtjeningen har ikke mindst i år været under kraftigt pres. Carlsberg, hvis markedsandel i Rusland i de første ni måneder af 2013 steg til knap 39 procent, fokuserer stadig på den vigtige russiske forretning. Det har på lang sigt potentiale, da russerne i stigende grad erstatter vodka med øl. 








 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen