Berlingske Business

Muslimsk oprør i Kina lukker Carlsberg

Muslimsk oprør i Kina lukker Carlsberg - 1
Carlsberg må lukke et kinesisk bryggeri i Kina i tre dage pga. urolighederne i Xinjian-provinsen. Foto:

Bryggerigiganten har valgt at lukke et byggeri i provinshovedstaden Urumqi i tre dage på grund af etniske kampe.

Urolighederne i den vestlige Xinjiang-provins betyder, at Carlsberg frygter for de ansattes sikkerhed.

I Kina er det normalt, at arbejdsgiveren sørger for transport til og fra arbejdspladsen for medarbejdere, der bor langt væk, men ruten på vej til bryggeriet, der går gennem Urumqi, er for farlig, vurderer Carlsberg ifølge Jyllands-Posten.

Adm. dir. i Carlsberg China Sunny Wong siger til Børsen, at situationen i bymidten er farlig, men at der ikke er uroligheder på selve bryggeriet.

Forsøger at få overblik
Han forsøger lige nu at få et overblik over situationen, men et mobiltelefonsystem, der konstant går ned, og dårlig kontakt til de lokale direktører på Carlsbergs ni bryggerier i provinsen, vanskeliggør opgaven.

”Ud over bryggeriarbejderne har vi også givet salgs og logistikfolkene i Urumqi fri med besked på, at de skal holde sig inden døre. Blandt vores ansatte i Urumqi er omkring 30 pct. minoriteter (fortrinsvis etniske uighurer, der er muslimer, red.) og resten hankinsere. Men der har aldrig været problemer på bryggeriet mellem de to grupper”, siger Sunny Wong.

I de seneste dage er flere end 150 mennesker blevet dræbt og over 800 mennesker såret på grund af urolighederne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen