Berlingske Business

Mindre russisk smerte end ventet for Carlsberg-rival:

gold beer in the hand and beer taps
Tyrkiske Anadolu Efes har bremset sin salgsnedgang i løbet af foråret. Arkivfoto fra Iris. Foto:

Rusland giver fortsat de store bryggerier en gedigen hovedpine, men i andet kvartal var der lidt bedre takter end i starten af året. Sådan lyder i hvert fald meldingen fra tyrkiske Anadolu Efes, der har bremset sin salgsnedgang i løbet af foråret.

Landets økonomiske krise, kombineret med sporadiske lovstramninger fra politikerne, har på det seneste gjort det svært for Carlsberg og de andre store ølmagere at hive så mange rubler hjem, som de gerne ville. Men Anadolu Efes aner lys for enden af tunnellen.

»Selv om der fortsat var makroøkonomiske og geopolitiske udfordringer i andet kvartal i vores internationale region, klarede de russiske ølaktiviteter sig bedre end forventet,« skriver Anadolu Efes, der dog også fortæller om et svært forretningsklima:

»I Rusland fastholdt vi vores markedsposition trods hård konkurrence og væsentlige ompositioneringer i markedet. Reklamefremstød fra konkurrenter samt varmt vejr hjalp med at dæmme op for den markedsnedtur, der fortsat var mindre end vores forventninger i andet kvartal,« skriver Anadolu Efes.

Tore Gynther og Tobias Emil Jensen fra To Øl

Bryggeriets internationale ølsalg, der både dækker Rusland og en håndfuld andre østeuropæiske og centralasiatiske lande, faldt 6,9 pct. i andet kvartal til 4,1 mio. hektoliter (hl). I første kvartal var faldet på 14,4 pct. i de samme lande.

Anadolu Efes er endnu hårdere ramt i hjemlandet, hvor ølsalget faldt 9,9 pct. i seneste kvartal til 1,7 mio. hl. Til gengæld steg salget af sodavand og andre læskedrikke 5 pct.

FILE INDONESIA DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen