Berlingske Business

Mere end 60 selskaber lukket ned - Arla rydder op i forretningen

Landmænd RB PLUS Nu kan bønderne malke løs
Foto:

For at spare penge og få en mere strømlinet og overskuelig struktur er Arla Foods gået i gang med at lukke inaktive selskaber i alle markeder.

Opkøb og fusioner har igennem årene skabt en uigennemsigtig og kompliceret struktur. Det er andelsmejeriet gået i gang med at rydde op i, skriver FødevareWatch.

Der er tale om en oprydning i alle markeder, men hovedsageligt i Storbritannien og Tyskland er der en del, som er lukket ned eller skal lukkes ned.

»Vi har nu lukket omkring 60 selskaber rundt om i verden, som en del af vores strategi, som handler om, at vi gerne vil være mere strømlinet,« siger Natalie Knight, som er økonomidirektør i Arla, til FødevareWatch.

Selskaberne som sløjfes er ikke aktive. De er juridiske enheder, som ikke har været i brug i længere tid, men som Arla Foods har fået igennem de sidste syv års vækst, der særligt er sket gennem opkøb og fusioner.

»Over de sidste tre år har vi lukket mere end 60 selskaber i de her to markeder, men i Storbritannien har vi stadig op mod 40 selskaber og de fleste af dem er såkaldte dormant companies (et inaktivt selskab, red.), som betyder, at der ikke foregår nogen egentlig forretning i dem,« forklarer Natalie Knight.

Hun fortæller, at processen blev startet tilbage i 2012, da Arla var færdig med at udvide via opkøb for en tid. Hvornår mejeriet er færdig med nedlukningerne afhænger af, hvorvidt der bliver købt noget mere undervejs de næste par år, men ellers er det en opgave, man fra ledelsens side regner med at skal stå på de kommende par år.

Ved at få en mere simpel struktur skulle det også gerne gøre det lettere for andelsbønderne at forstå den store organisation, understeger næstformand i Arla Jan Toft Nørgaard:

»Det er dyrt at have mange af de her små selskaber, som ikke rigtig bruges. Hvert selskab skal jo have lavet et regnskab og have en revisor, og han koster penge, så vi har en økonomisk interesse i at få en ny og mere simpel struktur på plads.«

»Men det handler også om, at det bliver mere gennemskueligt for os alle sammen. Det skal optimeres, så Arla bliver mest muligt gennemskueligt. Den proces har vi været i gang med i nogle år.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen