Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

McDonald's vil åbne 1.000 nye restauranter - om året

billede mcdonalds
McDonald's bliver presset af sundere fast food restauranter, og derfor sætter burgergigantens direktør nu gang i ny strategi. Foto:

Burgergiganten McDonald's vil åbne 1.000 nye restauranter om året og gøre flere af de eksisterende til franchise-restauranter, samtidig med at kæden sparer to milliarder kroner om året.

McDonald's er den absolut førende kæde af fast food-restauranter verden over, men burgergiganten trues af konkurrenter, der leverer sundere måltider til kunderne, og derfor har McDonald's' topchef, Steve Easterbrook, set sig nødsaget til at ændre strategi.

Den nye strategi, der ifølge direktøren skal gøre McDonald's til et moderne og progressivt burgerselskab, betyder blandt andet, at kædens salgsmarkeder skal inddeles i fire grupper, at der skal åbnes 1.000 nye restauranter årligt, at langt flere restauranter skal være franchise-ejet, og at selskabet skal spare 300 mio. dollar svarende til to mia. kr. om året.

pix-mcd1

Hele planen blev offentliggjort i en 23 minutter lang video på McDonald's hjemmeside mandag, hvor direktør Steve Easterbrook fortalte om de nye tiltag.

»Styrken i vores forretningsmodel er intakt. Men ingen forretning eller brand har en guddommelig ret til succes. Og realiteterne er, at vores præstation på det seneste har været dårlig. Tallene lyver ikke. I de seneste fem år har verdenen uden for vores forretning bevæget sig hurtigere end verdenen indenfor. Jeg vil ikke vige tilbage fra det presserende behov for at omstille denne forretning,« sagde Steve Easterbrook ifølge The Wall Street Journal.

McDonald's har i dag omkring 36.000 restauranter fordelt over hele verden, og det er nu planen, at 3.500 af disse skal sælges til franchisetagere inden udgangen af 2018. Hidtil var målet for McDonald's at sælge 1.500 inden udgangen af 2016. Salget vil betyde, at 90 pct. af restauranterne bliver franchise-ejet, mod 81 pct. i dag. Det skal ifølge direktøren give et mere stabilt indtægtsgrundlag.

Derudover skal McDonald's reorganiseres i fire segmenter, hvor det hjemlige marked i USA er første gruppe. De såkaldte internationale markedsledere, hvilket omfatter Australien, Canada, Frankrig, Tyskland og Storbritannien, er anden gruppe. Hver af disse to grupper står for 40 pct. af McDonald's omsætning.

JAPAN-MCDONALDS

Tredje gruppe er højvækstmarkederne, hvilket omfatter Kina, Italien, Polen, Rusland, Sydkorea, Spanien Schweiz og Holland, mens fjerde gruppe er 100 øvrige lande - herunder Danmark. Hver af disse to grupper står for 10 pct. af McDonald's årlige omsætning.

Baggrunden for at inddele i disse grupper er, at dynamikken og udfordringerne ligner hinanden de pågældende steder, og derfor kan inddelingen fjerne en masse bureaukrati hos McDonald's.

Derudover er det planen at betale 8-9 mia. dollar til aktionærerne i år, mens selskabet også skal skære i omkostningerne og spare 300 mio. dollar årligt frem til 2017.

Ifølge Financial Times står McDonald's med en stor udfordring i, at særligt de amerikanske forbrugere kvitter den fedtede fast food og i stedet søger mod sundere alternativer med mere naturlige og friske råvarer.

Avisen skriver, at traditionelle fast food-kæder som McDonald's i øjeblikket kun vokser en tredjedel eller halvt så hurtigt som de såkaldte fast casual restauranter såsom burrito-kæden Chipotle, der sælger mexicansk mad. Det skal ny marketing og nye produkter rette op på, siger McDonald's-direktøren.

CHINA-FOOD-SAFETY-CRIME-POLICE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen