Berlingske Business
17:42

McDonald's tjener mere på at lade andre sælge burgerne

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS
McDonald's har i året eksekveret på en strategi, hvor man har overdraget selvejede restauranter til franchisetagere, der så kan sende penge i kassen via huslejer, maskinleje og andre betalinger til moderselskabet. Foto:

McDonald's i Danmark har tjent flere penge, efter man solgte flere restauranter fra til franchisetagere.

Der er øjensynligt flere penge i at lade andre drive restauranterne, når man er McDonald's Danmark. Det viser regnskabet for 2015, der er blevet offentliggjort.

McDonald's har i året eksekveret på en strategi, hvor man har overdraget selvejede restauranter til franchisetagere, der så kan sende penge i kassen via huslejer, maskinleje og andre betalinger til moderselskabet.

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS

Ved slutningen af 2015 var der 89 McDonald's-restauranter i Danmark. Blot fire af dem var ejet af McDonald's, et fald fra 16 året før.

Mens den udvikling sendte McDonald's Danmarks omsætning ned med 17 procent til 421,7 millioner kroner steg nettoresultatet med små to millioner kroner til 87,5 millioner kroner. Selskabets skattebetaling var stabil på 26,2 millioner kroner.

EU-MCDONALDS/TAXAVOIDANCE-LUXEMBOURG

- Udviklingen kan hovedsageligt forklares med den strategiske beslutning om at sælge 12 restauranter til franchisetagere, skriver McDonald's.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen