Berlingske Business

McDonald's tjener mere på at lade andre sælge burgerne

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS
McDonald's har i året eksekveret på en strategi, hvor man har overdraget selvejede restauranter til franchisetagere, der så kan sende penge i kassen via huslejer, maskinleje og andre betalinger til moderselskabet. Foto:

McDonald's i Danmark har tjent flere penge, efter man solgte flere restauranter fra til franchisetagere.

Der er øjensynligt flere penge i at lade andre drive restauranterne, når man er McDonald's Danmark. Det viser regnskabet for 2015, der er blevet offentliggjort.

McDonald's har i året eksekveret på en strategi, hvor man har overdraget selvejede restauranter til franchisetagere, der så kan sende penge i kassen via huslejer, maskinleje og andre betalinger til moderselskabet.

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS

Ved slutningen af 2015 var der 89 McDonald's-restauranter i Danmark. Blot fire af dem var ejet af McDonald's, et fald fra 16 året før.

Mens den udvikling sendte McDonald's Danmarks omsætning ned med 17 procent til 421,7 millioner kroner steg nettoresultatet med små to millioner kroner til 87,5 millioner kroner. Selskabets skattebetaling var stabil på 26,2 millioner kroner.

EU-MCDONALDS/TAXAVOIDANCE-LUXEMBOURG

- Udviklingen kan hovedsageligt forklares med den strategiske beslutning om at sælge 12 restauranter til franchisetagere, skriver McDonald's.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen