Berlingske Business

McDonald's skrumper for første gang i 45 år

US-MCDONALDS
Fastfood-kæmpen McDonald’s er for første gang i årtier gået på skrump i USA. Foto:

For første gang i 45 år strammer verdens største burgerkæde livremmen ind, og i år vil der blive lukket flere amerikanske McDonald’s-restauranter, end der åbnes igen.

Fastfood-kæmpen McDonald’s er for første gang i årtier gået på skrump i USA. Siden 1970 er burgerkæden kun vokset i størrelse, men den udvikling vender altså nu. Verdens største burgerkæde vil minimere omkostninger og blæse nyt liv i salget, skriver Bloomberg.

NEW YORK, NY - SEPTEMBER 13: A customer eats with a 21 ounce cup


McDonald’s antydede allerede i juni, at livremmen skulle spændes ind på det amerikanske marked, og nu lukker 184 restauranter, mens 125 nye åbnes. Det står der i et franchise-dokument indgivet til Minnesota Department of Commerce i sidste måned.

Amerikanerne strømmer i stigende grad til andre type fastfood-restauranter, såsom Chipotle Mexican Grill Inc., der tillader kunderne at bygge deres egne måltider. Den udvikling har ført til den værste salgsnedtur for McDonald’s i mere end 10 år, og i USA, hvor McDonald’s henter 32 procent af den globale omsætning, har nogle af restauranterne kæmpet med underskud i de sidste syv kvartaler.

maccen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen