Berlingske Business

McDonald's serverer federe indtjening trods slanket toplinje

US-MCDONALDS-SALES
McDonald's kom ud af andet kvartal med en lidt højere indtjening - trods at salget gik tilbage. Foto: Mike Blake, Reuters.

McDonald's kom ud af andet kvartal med en lidt højere indtjening - trods at salget gik tilbage.

Den globale kæde langede burgere, pomfritter, drikkevarer og andre kalorier over disken for 6,27 mia. dollar i april, maj og juni, hvilket var et fald på 4 pct. fra samme kvartal i 2015. Fraregner man valutaudsving, var der dog kun tale om et dyk på 1 pct.

Det sammenlignelige salg blev øget 1,8 pct. i USA, hvilket var en skuffelse i forhold til de ventede 3,2 pct. ifølge Bloomberg News.

Driftsoverskuddet voksede dog til 1858 mio. dollar - en fremgang på 3 pct. målt i lokal valuta.

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS

På bundlinjen faldt indtjeningen per aktie godt nok til 1,25 dollar fra 1,26 dollar, men ser man bort fra engangsomkostninger og valutaudsving i de to kvartaler, bryster McDonald's sig af en 13 pct.s fremgang på bundlinjen.

McDonald's bruger blandt andet penge på at omstrukturere ved at genfranchise butikker, som selskabet hidtil har drevet. Målet er, at 95 pct. af alle kædens restauranter skal køre efter franchise-modellen.

Samtidig er der også brugt penge på at slanke administrationen og flytte hovedkvarteret til centrum af Chicago fra en af byens forstæder.

Aktiemarkedet reagerer surt på regnskabet med et kursdyk på 3,6 pct. til McDonadl's i formarkedet.

US-MCDONALD'S-TO-ALTER-DOLLAR-MENU-WITH-HIGHER-PRICED-ITEMS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen