Berlingske Business
14:05Børsen lukket ned efter tekniske problemer

McDonald's får hård kamp fra nye restauranter med gourmetburgere

FILES-US-BRITAIN-LUXEMBOURG-FOOD-TAXATION-MCDONALDS
Arkivfoto. Det boomer for tiden med alle mulige slags koncepter med gode råvarer i burgere på nye restauranter. McDonald's skal i kæmpe i et markedet, hvor sundhed, økologi og kvalitet spiller en væsentlig rolle, siger trendforskeren Dorte Wimmer. Foto:

Det boomer for tiden med alle mulige slags koncepter med gode råvarer i burgere på nye restauranter. McDonald's skal i kæmpe i et markedet, hvor sundhed, økologi og kvalitet spiller en væsentlig rolle, siger trendforskeren Dorte Wimmer.

De traditionelle fastfoodkæder med McDonald's i spidsen får i stadig stigende grad hård konkurrence af gourmetvarianter af nye burgerrestauranter. En ny generation af burgerbarer- eller restauranter er rykket ind i blandt andet København og Aarhus. Det er f.eks. burgerrestauranten Juicy Burger i Kødbyen i København, der bliver drevet af Henrik Boserup.

Men det er også burgerkæder som Grillen i København og Aarhus. Alle de nye spisesteder har fokus på gode råvarer og god smag. Da gourmetkokken Rasmus Oubæk åbnede Jagger Fastfood på Vesterbro i København, kaldte han det for »Burgerkrigen«.

Med en trecifret millioninvestering introducerer McDonald's nu konceptet »Made for You« i Danmark. Her kan den enkelte gæst sammensætte sin egen burger. Sammen med digital skærmbestilling er målet i verdens største burgerkæde at imødekomme kundernes forventninger om frihed og selvbestemmelse.

Dorte Wimmer fra Retailinstitute Scandinavia er en af Danmarks førende eksperter i nutidens og fremtidens forbrugsmønstre. Hun ved, hvordan virksomheder bør agere for at vinde fremtidens forbrugers loyalitet.

»Det boomer i øjeblikket med alle mulige sjove koncepter inden for burgere. Gourmetburgere er et segment, der virkelig boomer. Spørgsmålet er, om McDonald's får en sundere profil med det nye koncept. Hvis kæden vil have de unge og kvinderne med, vil de f.eks. gerne kende kalorieindholdet og have et kalorieregnskab, når de bygger deres egen burger. Det har jeg lige set på burgerrestauranter i London. For mange kunder er det også vigtigt, at de kan købe burgere med økologiske råvarer,« siger Dorte Wimmer.

Artiklen fortsætter under billedet
juicy burger
Kok Henrik Boserup. Her ses Henrik i sin JuicyBurger restaurant i Kødbyen.

Men McDonald's med de kendte klassikere Big Mac, McFeast og Cheeseburger er ikke kommet ret langt med økologi endnu. Bortset fra, at kæden f.eks. er gået over til at bruge danske økologiske æg til morgenmads-burgeren McMufffin - med spejlæg med bacon.

»Der er nogle udfordringer i forhold til, hvordan ingredienserne skal behandles ude i køkkenet. Men det er noget, vi arbejder videre med, og som vi gerne vil have fokus på,« siger Joachim Knudsen, direktør for McDonalds i Danmark omkring økologiske råvarer.

Kvaliteten af råvarerne er mere og mere afgørende for forbrugerne, påpeger trendforsker Dorte Wimmer fra Retailinstitute Scandinavia.

»Kvaliteten er et vigtigt parameter, når der vælges hvad der indtages. Så McDonald's skal sørge for, at det følger med i det nye koncept,« siger hun.

Med konceptet »Made for You« vil McDonald's som nævnt give den enkelte gæst mulighed for at sammensætte sin egen burger.

»Vi vil gerne give gæsterne det indtryk, at de er selv er kontrol med situationen. Vi vil være noget mere for vores gæster,« siger Joachim Knudsen fra McDonald's.

Ved udgangen af 2017 er det ambitionen, at samtlige 89 McDonald-restauranter i Danmark skal være redesignet og køre med det nye koncept.

mcd

FILES-FRANCE-RESTAURANTS-BUSINESS-MCDONALDS

burger

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen