Berlingske Business
14:27Rederier: Vækstplan kan løfte dansk søfart med ti procent

Max Havelaar vil have nyt navn

Max Havelaar vil have nyt navn - 1
Kend kaffen og bananerne på den klodsede elefant - men ikke så meget længere. Det er slut med Max Havelaar i Danmark, nu skal det hedde Fairtrade-mærket Danmark. Foto:

Den danske udgave af det internationale Fairtrade-mærke har i 15 år heddet Max Havelaar, men nu er det slut. Mærket skifter navn til Fairtrade-mærket Danmark i håbet om at lokke flere forbrugere til og trodse krisen.

Danske forbrugere skal vænne sig til et nyt mærke, når de går på jagt efter fairtrade-produkter. Siden 1994 har det danske certificeringsmærke for fairtrade ellers heddet Max Havelaar, men fremover bliver det udskiftet med det mere logiske Fairtrade-mærket Danmark.

»Da man startede, var det meget nationalt og Max Havelaar-historien var en god løftestang, men efterhånden som det har taget fart, er navnet mere blevet en hæmsko. Vi oplevede, at forbrugerne var forvirrede, og ikke vidste om der var forskel på det internationale Fairtrade-mærke og Max Havelaar, og det blev simpelthen for tungt at kommunikere to brands, som i virkeligheden er én og samme sag,« siger Judith Kyst, der er generalsekretær i Fairtrade-mærket Danmark, som Max Havelaar nu hedder.

Positive tilkendegivelsere
Med navneskiftet håber man at kunne knytte sig mere til den internationale Fairtrade-organisation, Fairtade Labelling Organizations International (FOI), og Judith Kyst er overbevist om, at det nye navn vil få flere forbrugere til at hive fairtrade-produkterne ned fra hylden.

»Vi har allerede fået positive tilkendegivelser på det nye navn, og jeg tror, det bliver meget nemmere for forbrugeren at forstå.«

Om mærket har været forvirrende eller ej, så har de danske forbrugere i stor stil taget fairtrade-tankegangen til sig de seneste par år.

I både 2006 og 2007 har produkter under Max Havelaar-mærket oplevet vækstrater på henholdsvis 50 og 70 procent, mens omsætningen i 2008 steg 40 procent til 382 millioner kroner.

Helt samme tal venter generalsekretær Judith Kyst dog ikke at kunne fremvise ved udgangen af 2009.

”Vi venter en lidt mere moderat vækst, og målet er på ti procent. Men vi er stadig ambitiøse, og det synes jeg også kommer til udtryk i og med, at vi venter at komme ud med vækst i en tid, hvor mange produkter oplever negative indekstal.«

Den danske fairtade-vækst følger i grove træk den internationale, der også tegner et billede af et segment, der vokser trods krisetid. I 2008 steg den globale omsætning af Fairtradeprodukter med 22 procent, især trukket frem af USA og Storbritannien, hvor varegruppen omsatte for henholdsvis 5,4 milliarder kroner og 5,2 milliarder kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen