Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Manden bag alle tiders smørepålæg er død

FILE ITALY FERRERO
Foto:

Italiens rigeste mand og ejer af det globale chokolade-imperium, Ferrero Group, døde lørdag. Michele Ferrero - manden der gjorde Nutella til en global sællert og skabte Kinder-ægget - blev 89 år.

Manden bag Nutella, Ferrero Rocher og Kinder-æg, Michele Ferrero, døde lørdag 89 år gammel.

Igennem hele sit virkede opbyggede han konfekture-giganten Ferrero Group, der er Italiens mest værdifulde privatejede virksomhed, og som omsætter for i omegnen af 8 mia. euro. Han døde i sit hjem i Monaco efter nogle måneders sygdom, lyder det fra Ferrero Group i en udtalelse.

Michel Ferrero tilskrives firmaets globale succes, men arvede faktisk fundamentet i 1957 fra sin var, Pietro Ferrero, som ejede et bageri i Alba i Piemonte.

Området er kendt for sine mange hasselnøddetræer. Og fortællingen går på, at faderen Pietro Ferrero på grund af chokolademanglen under 2. Verdenskrig skabte en alternativ sød spise, der ud over den dyre chokolade også havde hasselnødder som en vigtig ingrediens. Han kaldte blandingen supercrema gianduia.

Det var dog Michele Ferrero, der i 1964 opfandt det mere internationalt klingende navn: Nutella.

Italiens præsident, Sergio Mattarella, udtalte efter nyheden om Ferreros død, at han var dybt berørt. Præsidenten kaldte ham en »født entreprenør«. Og Twitter har siden hans død været overskyllet af tweets, der takker ham for at have »forsødet» deres liv.

Ferreros søn, Giovanni, tog over topchef, efter at hans ældre bror, Pietro, der ellers var udvalgt til at overtage imperiet, døde af et hjerteslag i 2011.

Ferreros død har allerede ført til spekulationer om gigantens fremtidige ejerskab. I slutningen af 2013 afviste Giovanni ganske vist rygter om, at den schweiziske koncern Nestlé skulle have bejlet til virksomheden; Ferrero var ikke til salg, lød beskeden. Men insidere fra industrien mener at vide, at broderen er langt mindre interesseret i at drive virksomheden, end hans afdøde bror var.

Stifteren selv, Ferrero, var en mand af få ord og undgik helst medierne. Men han holdt af sine produkter. Det er kun få år siden, at han stoppede sine daglige pendling fra sin villa i Monte Carlo til hovedkvarteret i byen Alba i det nordvestlige Italien for at smage og hjælpe med at teste nye produkter.

Magasinet Forbes har haft Ferrero og hans familien på en 30. plads over verdens mest velhavende med en samlet formue på 23,4 mia. dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen