Berlingske Business

Mælkepriser under yderligere pres

Mælkepriser under yderligere pres - 1
Foto:

Den voldsomme priskrig på konsummælk i Danmark intensiveres. Den store discountkæde Lidl har besluttet at sælge tre liter danskproduceret minimælk for 8 kr. i denne uge.

Hidtil har de laveste priser ligget på 3 til 3,50 kr. pr. liter. Det seneste udspil sender prisen helt ned i 2,66 kr. pr. liter. Det skriver dagbladet Børsen.

Priskrigen er ekstrem kostbar. Butikkerne sætter store millionbeløb til, og det samme gør landmændene. Typisk mere end 1 mio. kr. for en mælkeproducent, som leverer op mod 1 mio. kilo mælk om året til sit mejeri.

»Det er en fuldstændig vanvittig priskrig. Alle taber på den. Ingen overhovedet får dækket sine omkostninger,« siger adm. direktør Leif Friis Jørgensen fra det økologiske mejeri Naturmælk i Broderup lidt uden for Tinglev.

Han vil på ingen måde afskaffe de fri markedskræfter, men ser gerne, at der bliver indført regler om, at butikkerne højst en uge af gangen må sælge fødevarer til under indkøbspris eller med direkte tab.

Det er den norskejede Kiwi-kæde med 50 butikker i Jylland og på Fyn, der indledte priskrigen på mælk for et par måneder siden. Med 50 butikker koster det ikke mange »basseører« at sælge mælk med tab for kæden, der er ejet af Norges Gruppen, siger kilder i markedet. Langt værre er det for Dansk Supermarked og Coop Danmark, der begge har et fintmasket butiksnet spredt ud over landet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen