Berlingske Business

Mælkepriser i højeste niveau siden juni 2014

Mælk
Her mejeriprodukter i Kvickly. Foto:

Den toneangivende råvarebørs, Global Dairy Trade, som sætter retningen for prisen på mejerivarer i hele verden, har afholdt en auktion, der bekræfter, at flere tusinde danske landmænd er ved at blive katapulteret ud af krisen.

»Auktionen lukkede med gennemsnitlige prisstigninger på 3,5 pct., og dermed handles mejerivarer på Global Dairy Trade, GDT, nu til de højeste priser siden juni 2014,« skriver Finans.

Priserne er nu 72 pct. højere end for blot ni måneder siden.

Udviklingen har afgørende betydning for de 3428 danske landmænd, der er mælkeproducenter, konstaterer Finans.

Billede

De har gennem flere år været i dyb økonomisk krise, men lige nu tordner deres indtjening i vejret, fordi de stigende råvarepriser sender en strøm af penge i kassen hos Arla Foods. På fem måneder er landmændenes mælkeafregning per liter steget 69 øre.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen