Berlingske Business

Mælk- og svinekød driver økoeksporten

09BUS-ko-183412.jpg
Køer på vej ud på græs. Efterspørgslen på økologiske produkter på vores eksportmarkeder stiger med ca. ti procent om året, og mælkeprodukter står for ca. halvdelen af økoeksporten. Arkivfoto: Kim Haugaard

Det er især mejeri- og svinekødsprodukter, der trækker dansk økoeksport.

Der er fortsat muligheder for at øge salget af økologiske mejeriprodukter i Danmark, men det store vækstpotentiale er på eksportmarkederne – ikke mindst Tyskland.

Sådan lyder vurderingen fra en økoekspert, chefkonsulent Ejvind Pedersen fra brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Arla årsregnskab fremlægges

Danmarks samlede økologiske fødevarereksport steg i 2014 med omkring 170 mio. kr. til 1,7 milliarder kr. En vækst på ti procent i forhold til 2013.

Der er stor efterspørgsel på økologisk svinekød i hele Europa, mens efterspørgslen efter økologiske mejeriprodukter er størst i Tyskland. I 2014 udgjorde værdien af mejeriprodukteksporten 875 mio. kroner, hvilket vil sige halvdelen af værdien af øko-eksporten.

»I Landbrug & Fødevarer ser vi meget positivt på potentialet i økoeksporten, som i dag primært bliver trukket af salget af mejeri- og svinekødsprodukter. Sådan vil det også være i de kommende år,« siger Ejvind Pedersen.

12BUSBertel-og-svinene-1522.jpg

Danmarks samlede fødevareeksport var på 104 milliarder kroner i 2014.

Det officielle 2015-tal for den økologiske eksport ventes fra Danmarks Statistik i december i år.

Ifølge Ejvind Pedersen venter Landbrug & Fødevarer sammen med de største økologiske eksportvirksomheder venter, at 2015-tallet er 1,9 milliarder kr. eller en stigning på ca. 200 mio. kroner i forhold til 2014.

pix: øko

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen