Berlingske Business
17:42

»Målet er at blive 100 pct. biodynamiske«

Billede
Overskrift
»Frodes svinekoteletter i disken er med til at opretholde arealer for løvfrøerne. Bjarnes ribeyes skaber optimale levevilkår for kirkeuglen.« Mikkel Hesselager har svært ved at skjule sin begejstring over, at Spis Min Gris er på vej mod at være 100 pct. biodynamisk. Foto: Ida Marie Odgaard
 

På Østerbro ligger en lille slagter ved navn Spis Min Gris. Sortimentet består af økologisk og biodynamisk kød, der både er populært hos forbrugerne og restauranter. Målet er at blive 100 pct. biodynamisk og gøre det nemmere for forbrugerne at købe biodynamisk kød.

»Det er et rigtig fredagsstykke. Vild Med Dans og røde bøffer,« siger Mikkel Hesselager med et stort smil, imens han langsomt og sikkert lader kniven glide langs knoglen på rygstykket af en ko. Et stykke, der kan blive til fire udskæringer; ribeye, tyndsteg, højreb og Côte du Bouef.

Mikkel Hesselager er ejer af slagteren Spis Min Gris på Østerbro og er oprindelig uddannet kok – ikke slagter. Her kan du købe økologisk og biodynamisk kød. Men det er klart de biodynamiske udskæringer, der ligger tættest på Mikkel Hesselagers hjertemuskel.

Biodynamisk landbrug bygger på tanken om, at der er en sammenhæng mellem jord, dyr, mennesker og himmellegemerne. Helhedstanken giver ifølge biodynamikerne og Østerbroslagteren fødevarerne en bedre kvalitet.

Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Spis min gris er en slagter på Østerbro, der sælger biodynamisk kød og har mange andre projekter i gang bl.a. vil de gerne selv udvikle biodynamiske varer til detailhandlen. Mikkel Hesselager ejer butikken. Foto : Ida Marie Odgaard

»Det er bare rart at have noget, der er perfekt,« siger han, og målet er også, at butikken bliver 100 pct. biodynamisk.

Antallet af forbrugere, der kaster biodynamik i kurven, vokser, og i 2015 var den danske omsætning på ca. 60 mio. kroner.

 

Bio-drømmen er større

Spis Min Gris får besøg af to slags kunder: dem, der har mange penge og vil have noget god kvalitet, og børnefamilier som vil have lidt, men godt. Blandt dem figurerer der stamkunderne, som kun kommer for den biodynamiske proteinbombe. Det er forskelligt, hvilke kunder der er interesseret i at høre de små ­historier, der hører med til hvert stykke kød.

»Frodes svinekoteletter i disken er med til at opretholde arealer for løvfrøerne. Bjarnes ribeyes skaber optimale levevilkår for kirkeuglen,« forklarer han begejstret.

»Vi kunne gøre alt billigere og hurtigere, men for os er drivkraften sammenhængen i naturen«.

Det handler om ordentlighed og at tænke over, hvilken indflydelse produktionen har – skader den eller gavner den naturen? For smagen på biodynamisk kød er svær at definere.

»Der er mange dygtige konventionelle bønder, men de bruger sprøjtegifte. Sprøjtegift har ingen smag, derfor er det svært at sige, at ­deres kød ikke smager godt. Men det er kommet til på en lurvet måde, der dræber mange dyr, ­insekter og derved muligheden for biodiversitet,« understreger Mikkel Hesselager.

Den biodynamiske drøm stopper ikke med en slagterbutik. Butikken er blevet udvidet med en slagterfabrik på 1.500 kvadratmeter i Bjæverskov ved Køge, og næste år skal Spis Min Gris i gang med at producere biodynamiske varer til detailhandlen.

Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Spis min gris er en slagter på Østerbro, der sælger biodynamisk kød og har mange andre projekter i gang bl.a. vil de gerne selv udvikle biodynamiske varer til detailhandlen. Mikkel Hesselager ejer butikken. Foto : Ida Marie Odgaard

»Om det bliver koteletter, spegepølse eller noget andet, ved vi ikke. Det kommer an på, hvad detailhandlen vil have. Vi skal ikke producere for at producere,« fastslår han.

Religion, indtil man forstår det

Der hersker en lokal stemning i butikken. For selv om dyrene og landmændene går rundt på marker langt væk fra Østerbro, er de tilstede. I flæng bliver fornavnene på landmændene nævnt, og Mikkel Hesselager er endda så glad for dem, at nogle af dem er portrætteret på ­billeder i butikken.

Biodynamisk landbrug har lidt smagen af noget mystisk og religiøst. Men det er kun, indtil man forstår det og ser forskellen, forklarer han, fordi egentlig er biodynamikken blot sund fornuft.

»Frodes kone Ellen skar hornet af en nyslagtet ko og fyldte det med kiselsten (et mineral fra jorden, red.). Hun gravede hornet ned i jorden, og efter et år kom det op igen. Hun blandede kiselhornet med vand og sprøjtede det på markens grøntsager, og for første gang kunne deres løg holde sig i over et år,« siger han på en overbevisende måde, der maner alle ­religiøse forestillinger til jorden.

20BUSMASH-145538.jpg

I år havde Mikkel Hesselagers virksomhed en bruttofortjeneste på næsten 1,8 mio. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen