Berlingske Business

London Calling

29BBMEngland-sushi6.jpg
Overskrift
Kim Rahbek der er medejer af Sticks 'n Sushi, åbner ny restaurant i Convent Garden, 11 Henrietta Street, i London.
29BBMEngland-sushi2.jpg
Overskrift
Kim Rahbek der er medejer af Sticks 'n Sushi, åbner ny restaurant i Convent Garden, 11 Henrietta Street, i London.
29BBMENGLAND-SUSHI1.jpg
Overskrift
Nedtælling: Sticks’n’Sushi åbner ny restaurant i Covent Garden i nr. 11, Henrietta Street. Foto: Linda Kastrup

Håbet om at slå igennem på det britiske marked har fået ny næring i dansk erhvervsliv – briterne er ved at komme sig oven på finanskrisen, og der er udsigt til eksportvækst.

Lidt længere op! Lidt længere, lidt længere...Stop!«

Der er fem dage til åbning af restauranten i Covent Garden i det centrale London, og facaden er under forvandling. En håndværker følger instrukserne om, hvor udhængsskiltet skal placeres, mens to malere på stillads er i færd med at male facaden sort og montere de forgyldte bogstaver, der fortæller omverdenen, at stedet ikke længere huser en australsk pub, men en Sticks’n’Sushi.

Indenfor i det smalle, dybe lokale svirrer spørgsmål og svar, boremaskiner og slibemaskiner hviner, og arbejdsiveren er massiv. Omkring 30 mennesker er koncentreret om at få alt fra IT til kogeblus til at fungere. Der tømmes papkasser, samles møbler og pudses fliser, mens chefarkitekten skridter de 430 kvadratmeter af og lader et skarpt blik kontrollere detaljer fra gulv til loft.

»Vi skal nok nå det,« siger CEO Kim Rahbek Hansen afslappet, mens han skuer ud over det, der skal kunne bespise op mod 130 mennesker fordelt på to etager om få dage. For udenforstående ligner det mest organiseret kaos, men tiden skal vise, at han får ret. Han har efterhånden prøvet det nogle gange. Kæden har åbnet ti restauranter i Københavnsområdet siden 1994, og sidste år åbnede den første i London, i forstaden Wimbledon:

»Ønsket om at rykke til London går helt tilbage til midt i 90’erne. Men vi var indstillet på at vente, til vi var store nok – det er vi nu.«

pix - sticks and sushi - biz

Mange andre danske erhvervsfolk er nået frem til, at tidspunktet er modent for at forsøge sig i London, fortæller eksportrådgiver og souschef i handelsafdelingen på Danmarks Ambassade i Storbritannien, Per Kaag Andersen:

»Danske virksomheder har større appetit på at forsøge sig i Storbritannien, end vi har set længe. Det gælder mange forskellige brancher, og specielt inden for livsstilsbrancherne som design og restaurationer etablerer stadig flere sig i London.«

Fra restaurationsbranchen kan – ud over Sticks’n’Sushi – blandt andet nævnes den danske juice- og sandwichkæde Joe & The Juice, der har fire barer i byen. Og den danske steaksucces Mash, som åbnede i London sidste år og her i oktober vandt prisen som årets restaurant ved prisuddelingen London Lifestyle Awards 2013.

Den generelt skærpede danske interesse for det engelske marked hænger formentlig sammen med, at briterne er ved at få vejret igen oven på den mavepuster, finanskrisen gav – med fald i bruttonationalproduktet, pundet i frit fald, tre bankpakker, stor offentlig gæld, masseafskedigelser og kollaps på boligmarkedet. Nu lysner det tilsyneladende. I oktober opjusterede Den Internationale Valutafond, IMF, forventningerne for Storbritanniens økonomi for 2013, og november forudså Europa-Kommissionen, at der bliver tale om den hurtigst voksende blandt de store europæiske økonomier i år og næste år, med en vækst på 2,2 procent i 2014. Til sammenligning med f.eks. Tysklands forventede vækst på 1,7 procent.

Herhjemme forudser Eksportrådets prog­noser, at der er udsigt til god vækst på 6,4 procent for den danske eksport næste år – dog på baggrund af et fald i dette års eksport, som især skyldes fald i eksporten af vindmølledele. Det forventes, at den samlede danske vareeksport til Storbritannien vil stige fra 56 milliarder kr. i år til 59,6 milliarder i 2014 og dermed nå op på niveauet for 2012, som var det højeste i ti år.

Cheføkonom Jacob Warburg fra Udenrigsministeriet tør ikke afgøre, om krisen i Storbritannien er overstået, men konstaterer, at det går væsentligt bedre, end det har gjort længe:

»Udviklingen er vendt det seneste halve år. Der er en pæn positiv vækst, boligpriserne stiger, erhvervstilliden er langt højere end tidligere, og der er større efterspørgsel på varer. Det har stor betydning for Danmark, for Storbritannien er et meget vigtigt marked, det tredjestørste efter Tyskland og Sverige.«

Den økonomiske genrejsning er ikke ligeligt fordelt, men er især følelig i den sydøstlige del af landet, hvor både huspriser og beskæftigelse stiger eksplosivt – specielt i London, der oplever usædvanlig fremgang.

Den er der mange, der gerne vil have del i. London har en befolkning på 7,5 millioner og er den hurtigst voksende region i England. Det betyder gode muligheder for vækst, men også stærk konkurrence, oplever Kim Rahbek Hansen fra Sticks’n’Sushi:

»Med dyb respekt for vores konkurrenter herhjemme er vi her oppe imod en anden liga. Hvis man kan klare sig i London, kan man klare sig overalt. Alene det at finde et lokale til en restaurant, er noget, der kræver både lang forberedelse og forbindelser. Man kan ikke bare tage herover og gå i gang med at lede efter et lokale, hvor der står »For Rent« i vinduet. Det hele er sat i system og meget bureaukratisk. Man bruger agenter, som scanner markedet, og der er ikke en fast husleje, som vi kender i Danmark. I stedet kører udbudsrunder, hvor man giver et bud på, hvad man vil betale i leje. Man kan bruge flere måneder på at få fat i bestemte lokaler, kun for til sidst at få at vide: Desværre, det gik til nogle andre.«

For at knække koden til markedet i London fik Kim Rahbek Hansen og hans svoger Thor Andersen, der er medstifter af og direktør i Sticks’n’Sushi, overtalt to direktører fra den succesfulde nudelkæde Wagamama til at komme ombord.

»Vi var meget inspireret af Wagamamas succes både i London og andre steder – hvis de nudeldrenge kunne have succes over hele verden, måtte vi også kunne. Så vi spurgte to fremtrædende Wagamama-folk, engelske Paul O’Farrell og svenske Andreas Karlsson, om de ikke ville over til os og stå i spidsen for vores satsning i London. Deres kontaktnet har været helt afgørende for, at det er lykkedes for os. Men der gik fire år med at komme til de rigtige cocktailparties og være flink over for de rigtige mennesker, før det lykkedes at komme ind på markedet,« konstaterer Kim Rahbek Hansen.

KimRahbekHansen_Business

Danskere har ofte en oplevelse af, at vi er meget lig englændere, og at de samme spilleregler gælder, fortæller Per Kaag Andersen fra ambassaden:

»Vi ligner også hinanden et godt stykke ad vejen, og faldgruberne er ikke så voldsomme, men der er forskelle i forretningskulturen. Blandt andet oplever vi jævnligt, at danskere har opfattelse af, at ordren er i hus, når de i virkeligheden har fået et høfligt afslag. Englændere vil helst opretholde den gode stemning og siger måske, at det er et godt produkt, og det nok skal få succes – underforstået, at de ikke selv vil have noget med det at gøre.«

Det kan også komme bag på danske forretningsfolk, at det kan tage så lang tid at komme igennem til en beslutningstager i en engelsk virksomhed eller organisation:

»I Danmark er vi vant til, at man kan ringe og blive direkte stillet om til næsten hvem som helst, men den går ikke her. Der er mange gatekeepers, før man er fremme ved den rigtige, og derefter tager det også typisk længere tid, end danskere forventer, at få en beslutning gennemført. Der skal bruges mange ressourcer på den del, og netværk er endnu vigtigere end i Danmark,« konstaterer erhvervsrådgiveren. Han har 13 års erfaring fra ambassaden, som hjælper mange danske erhvervsfolk med at skyde genvej forbi gatekeeperne.

Hvis man som dansker kommer så langt som til at ansætte englændere, skal man også vide, at der skal ledes på en anden måde end derhjemme, pointerer han:

»Der er masser af kvalificeret arbejdskraft at trække på her, men som dansk arbejdsgiver skal man være opmærksom på, at der skal ledes mere her. Blandt andet skal der gives flere direkte instruktioner i, hvad arbejdet består i.«

Sticks’n’Sushi har taget en del af den danske medarbejderstab med sig til London, omkring en fjerdedel af de i alt 100, der tilsammen er ansat i restauranterne i Wimbledon og Covent Garden, er danskere:

»Det er vigtigt, at man har de rigtige mennesker med på rejsen, og vi sikrer, at kulturen bliver etableret ved at tage medarbejdere med erfaring hjemmefra med herover. Vi er meget grundige med at få organisationen på plads og omhyggelige med rekruttering og uddannelse. Det er læren fra den første restaurant i Wimbledon, at det er helt centralt« siger Kim Rahbek Hansen.

Den første restaurant kom til at ligge i Wimbledon, fordi det var der, muligheden bød sig. Restaurant nr. to i London kan åbne på den mere prominente placering i Covent Garden, der er præget af forretningsliv, slentrende turister og højtråbende gadegøglere, i kraft af de økonomiske muskler, Maj Invest­ Equity har tilført. Kapitalfonden købte 49 procent af sushikæden i maj i år:

»Det var vigtigt for os, at vi selv var i stand til at etablere den første restaurant i London, men vi har længe haft samtaler med investeringsfonde, og tidspunktet var rigtigt. Når London har sat sig, vil vi også se på andre markeder, Tyskland er en mulighed.«

Foreløbig er fokus dog på London, hvor restauranten i Wimbledon kører så godt, at kæden har fået mod på at åbne i flere forstæder.

»Vi har en aftale på plads om et lokale i 2015, og jeg kigger også på andre lokaler løbende, for vi vil gerne åbne endnu en restaurant herovre næste år,« siger direktøren og forklarer, at forventningerne til restauranterne i London er, at de skal omsætte cirka det samme pr. enhed som restauranterne i Danmark – 18-20 millioner kr. årligt.

»Huslejen er højere, men lønnen er lavere, så det udligner nogenlunde hinanden.« Restaurationsbranchen er kun en af mange, hvor der er gode muligheder for danskere, mener ambassadens handelsafdeling, der specifikt nævner IT- og ingeniørfag. Andre vækstområder er sundhedssektoren, modebranchen samt miljø og energi.

Eksportrådgiver Rasmus Traberg, der er ambassadens ekspert i sidstnævnte, forklarer, at Storbritannien står over for store investeringer for at leve op til EUs målsætninger. Specielt skal der investeres massivt i offshore vindmølleparker, bedre isolering af byggeri og fjernvarme:

»Der er en række projekter, som kan være attraktive for danske virksomheder, og udrulningen af fjernvarme vil vokse organisk i de kommende år. Der findes stort set ikke fjernvarme i England, og enhver, der har boet i britisk byggeri af en vis alder, vil vide, at det er en anden oplevelse end dansk byggeri, specielt om vinteren. Det er tit pibende utæt, og der er brug for uldne sweatre og tykke gardiner for at holde varmen,« siger Rasmus Traberg, der selv har boet i en stemningsfuld, men iskold lejlighed i London i årevis.

Det samme har mange andre danskere prøvet. Det anslås, at der bor mere end 50.000 danskere i London, omtrent svarende til indbyggertallet i Vejle, Danmarks niendestørste by. Ud over muligheden for at dele den økonomiske vækst i metropolen har de en helt særlig fordel i kraft af, at det danske og skandinaviske er hypet i disse år. Både maden, designet, møblerne, kulturen og ikke mindst for de meget populære danske TV-serier Forbrydelsen og Borgen samt dansk-svenske Broen. Som Per Kaag Andersen konstaterer:

»TV-serierne har haft stor betydning, for englænderne er blevet mere bevidste om, hvem vi er. De forveksler ikke længere danskere med hollændere, så det er en klar fordel. Men englænderne har nu altid haft en positiv tilgang til danskere – som nogle, der kan levere kvalitet og holder ord.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen