Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Løgismose spinder guld på skyr og salg til hoteller

Løgismose
Fødevarehuset Løgismose har succes med især salg af mejeri- og fødevarer. For 2014 landede koncernen som helhed et overskud på over 21 mio. kr. Foto:

Fødevarehuset Løgismose tjener millioner på at sælge skyr til de andre nordiske lande og gourmetprodukter til hoteller og restauranter. Løgismose landede for 2014 sit bedste regnskab i flere år med et overskud på over 21 millioner kroner.

Forbrugernes stigende appetit på gourmetfødevarer giver fart i regnskaberne hos Løgismose. Koncernen har både fremgang i omsætning og indtjening og landede for 2014 et overskud på 21,6 mio. kr. Sammenlignet med 2013 er overskuddet næsten 4 mio. kr større.

I 2014 har Løgismose rent faktisk haft underskud i tre ud af fire datterselskaber, men den overskudsgivende mejeri- og fødevareforretning skæpper med et overskud på 37,7 mio. kr. så godt i kassen, at de røde tal i koncernens andre virksomheder glider i baggrunden.

»Vi har for det første haft en rigtig flot vækst i vores gourmethandel, hvor vi importerer fødevarer fra udlandet og sælger til hoteller og restauranter. Derudover har vi fået hul på at sælge skyr til de andre nordiske lande. Skyr er noget, Løgismose har altid været gode til, så derfor er det dejligt, at der nu også er kommet gang i eksportforretningen,« siger direktør for Løgismose & Meyer, Steen Halbye om fremgangen.

Løgismoses produkter findes både i selskabets egen delikatesseforretning på Toldboden i København og på hylderne over hele landet i Dansk Supermarked. Løgismose har samarbejdet med Netto siden 2009 og forlængede for et år siden sin aftale med discountkæden.

pix-jacob

Steen Halbye vurderer, at forbrugerne de seneste år er blevet langt mere interesserede i gourmetfødevarer. Han mener, at det er en trend, som vil fortsætte.

»Vi ser, at flere og flere danske forbrugere går efter kvalitetsfødevarer. Der er ingen tvivl om, at hvis du ellers kan finde en god balance mellem kvalitet og pris, så er der absolut en stor efterspørgsel til stede. Det ser vi på tværs af alle vores forretninger,« siger Steen Halbye.

Mens Løgismoses hovedforretning altså har fart på, giver både vin- og delikatessedelen samt ejerskabet af både Falsled Kro og restaurant Kong Hans i København underskud. Sidstnævnte havde i 2014 et underskud på godt 4,4 mio. kr.

»Vi har haft en ombygning på Kong Hans, som har kostet en del, da vi holdt lukket i periode, mens vi samtidig brugte en masse penge på at bygge om. I vores vin og delikatesseforretning havde vi tidligere fire butikker i de fire Magasin-kæder, men ved årets udgang gik vi ned til kun at være til stede på Kongens Nytorv. Det betyder, at der har været afviklingsomkostninger på de resterende tre butikker, hvilket ødelægger årets resultat,« siger Steen Halbye.

Restaurant Kong Hans har med årets underskud nu en negativ egenkapital på 2,7 mio. kr. Ifølge Steen Halbye er det dog ikke umiddelbart planen at skyde flere penge ind i restauranten, da det er håbet, at restaurantens drift kan rette op på de røde tal.

CM

Kapitalfonden IK Investment Partners købte i november 2014 både Løgismose og Claus Meyers virksomhed, Meyers A/S. De to selskaber fusionerede efterfølgende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen