Berlingske Business

Løbeglad direktør med hang til tysk orden skal holde skummet højt i Royal Unibrew

Royal
»Jeg kender konkurrenten indefra, og jeg er sikker på, at det ikke bliver en ulempe for mig,« lød det fra den tidligere direktør for Carlsberg i Danmark, Jesper B. Jørgensen, da han var blevet udnævnt som topchef for Royal Unibrew.

Efter fem år hos tyske Knauf vender Carlsberg Danmarks tidligere opchef Jesper B. Jørgensen tilbage til øllet – men hos bryggeririvalen Royal Unibrew.

Det kan godt være, at kursen drattede og aktionærerne våndede sig, da ­Royal Unibrews succesrige topchef, Henrik Brandt, i den forgangne uge fortalte, at han stopper i bryggeriet. Retfærdigvis skal lige tilføjes, at kursen rettede sig lidt for bryggeriet, der har Danmark og Norden som sine hovedmarkeder.

Og der er da også gode grund til at sige »tøv en kende«: Henrik Brandts afløser, 50-årige Jesper B. Jørgensen, er nemlig ikke en herre, man skal kimse ad. Han kender bryggeribranchen, det danske og det nordiske marked og har både kommerciel og internationale erfaring at trække på. Faktisk arbejdede han hele 17 år i Carlsberg, hvor han tjente under en hel række af topchefer: Poul Svanholm, Flemming Lindeløv, Nils Smedegaard Andersen og Jørgen Buhl Rasmussen.

I sine første år hos Carlsberg Danmark stod han bl.a. i spidsen for en slankning af virksomheden. Hans filosofi lød: Er det for vanskeligt at regne ud, hvad Carlsberg får ud af det, så ved vi, at det nok aldrig bliver gennemført.

Efterfølgende sagde han til Ingeniøren: »Det fundament, vi står på: åben, ærlig og vedkommende kommunikation – er rejsen på vej mod at skabe en dialogbaseret kultur, som jeg opfatter som det ypperste.«

Siden fik han ansvaret for forretningsudvikling og integrationen af Holsten-Brauerei i Carlsberg Gruppen, inden han i 2016 blev administrerende direktør for Türk Tuborg i Tyrkiet.

Året efter vendte Jesper B. Jørgensen hjem for at blive administrerende direktør for Carlsberg Danmark og var med til at lancere to af Carlsbergs helt store succeser, Somersby og Coke Zero.

I 2011 mente Jesper B. Jørgensen, at hans »læretid« var til ende, og det var tid til at udforske andre horisonter.

Derfor takkede han ja til et toplederjob i den familieejede globale byggematerialekoncern Knauf i Tyskland, der omsætter for knap 50 milliarder kr. og har 22.000 medarbejdere.

Billede

Den kommende topchef for Royal Unibrew har nydt sine år i det tyske selskab. Det skyldes bl.a., at tyske selskaber har orden i penalhuset, processerne og procedurerne. Kvaliteter som en revisoruddannet, struktureret direktør skønner på. Men ikke mindst satte han pris på den udprægede decentrale struktur, der prægede Knauf.

I øvrigt er det en løbeglad direktør, der kommer til at stå i spidsen for Royal Unibrew. Næste løb er allerede plottet ind i kalenderen – 31. december står den på en halvmaraton i København: »Jeg elsker det,« siger han.

Fredag - Fynsk fadøls-ekspert

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen