Berlingske Business

Landmænd malkes af realkreditten

Økologisk landmand
Foto:

De danske realkreditinstitutter er sluppet forholdsvis nådigt fra at låne ud til landmænd - alligevel har de med henvisning til erhvervets krise skruet voldsomt på bidragssatsen, som er den betaling, en kreditforening tager for at formidle et lån.

Landmændene har reelt ingen mulighed for at skifte selskab eller få satsen sat ned.

Det skriver Jyllands-Posten.

- Realkreditselskaberne har overkompenseret og hævet satserne langt mere, end der er belæg for, når man ser på de samlede tab og forventede fremtidige tab - afspejlet i nedskrivningerne, siger Troels Schmidt, analytiker i den finansielle rådgivningsvirksomhed Agrocura, der har mange landmænd som kunder.

EU afviser krisestøtte til danske svineproducenter

De danske landmænd har i alt realkreditlån for 280 mia. kr. Landets realkreditselskaber har tabt 982 mio. kr. på landbrugskunder, siden finanskrisens start i 2007 og frem til 2007. Til sammenligning er landmændenes bidragssats mere end fordoblet fra 700 mio. kr. i 2007 til 1,6 mia. kr. i 2014, hvilket svarer til at den samlede betaling til realkreditselskaberne løber op i 9,6 mia. kr. fra 2007-2014.

Landbrugets indtjening er hårdt presset økonomisk på grund af blandt andet lave mælke- og svinepriser efter Ruslands boykot. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at realkreditselskaberne stort set ikke taber penge på landmændene. Årsagen er, at realkreditlånene har sikkerhed i de nederste 60-70 pct. af værdien, mens bankerne tegner sig for resten af belåningen. Som oftest kan alene værdien af landbrugsjorden næsten altid dække hele realkreditgælden.

Land

Langt de fleste finansielle institutioner ønsker ikke at øge udlånet til landbrug. Konkurrencen er således sat ud af spil, og det betyder, at landmændene ikke har nogen mulighed for at skifte realkreditselskab og derfor bare må betale, hvad der forlanges.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen