Berlingske Business

Landbrugseksport på vej mod rekord

Minkfarme sviner som svinefarme
Knap halvdelen af sektorens eksportvækst skyldes et boom i salget af minkskind til især Kina. Foto:

Et boom i eksporten af minkskind til Kina er med til at drive en vækst i eksporten af fødevarer og landbrugsprodukter, der er på vej mod rekord.

Eksporten af danske fødevarer og landbrugsprodukter er på rekordkurs, skriver Jyllands-Posten.

Hvis det aktuelle væksttempo holder vil branchen i år øge eksporten med omkring 10 milliarder kroner til 158 milliarder kroner, hvilket er rekord.

»Lige nu tyder alt på, at sektorens eksport igen i år sætter rekord. Vores tal viser, at fødevareklyngens eksport i 1. kvartal voksede 7,5 procent, og ifølge de nyeste tal for udenrigshandlen er væksten fortsat på dette niveau i april og maj,« fortæller senioranalytiker Andreas Krabbe Enghoff, Landbrug & Fødevarer, L&F.

Der er ingen tegn på, at væksten i fødevareklyngens eksport vil klinge af den kommende tid.

»Den voksende middelklasse i Asien efterspørger stadig større mængder af sikre kvalitetsfødevarer. Det kan vi levere, så potentialet for fortsat vækst er meget stort,« siger Andreas Krabbe Enghoff til Jyllands-Posten.

Knap halvdelen af sektorens eksportvækst skyldes et boom i salget af minkskind til især Kina. Prisen på danske minkskind er på halvandet år steget næsten 50 procent, og samtidig er produktionen af mink – efter nogle års stilstand for alvor begyndt at vokse.

»Det står allerede nu klart, at eksporten af skind i år sætter rekord og formentlig bliver på omkring 14 milliarder kroner,« vurderer Torben Nielsen, der er administrerende direktør for Kopenhagen Fur. Dermed vokser værdien af minkeksporten med mere end 25 procent i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen