Berlingske Business

Landbruget klar til at investere 14,2 milliarder

Landbrug
Arkivfoto. Foto:

Hvis landmændene havde fri adgang til finansiering, ville de udvide produktionen for over 14 milliarder kroner.

De danske landmænd har planer på tegnebrættet og mod på at investere. Faktisk ville de sætte nye projekter i søen for 14,2 milliarder kroner, hvis de havde fri adgang til finansiering, viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer på baggrund af data indsamlet af Aspecto hos 1.109 respondenter.

Den viser også, at at 10 procent af landmændene har skrinlagt investeringer i stald- og halbyggeri for i alt 10,7 milliarder kroner, hovedsageligt til kvæg og svin.

»Denne del af landmændene, har altså haft overvejelser omkring investeringer og nogle af disse kan også have besluttet at ville foretage en investering, men har, af flere forskellige årsager, valgt at skrinlægge investeringen,« skriver Landbrug og Fødevarer i analysen.

Baggrunden er netop en manglende adgang til lån, der kan finansiere investeringerne.

27BUSlandbrug.jpg

39 procent angiver manglende finansiering som årsag til at de har lagt planer på hylden, mens 22 procent af de landmænd. der overvejer at udvide bedriften, at de ikke kan købe jord, fordi de ikke kan låne pengene til det.

En undersøgelse fra Videncentret for Landbrug tegner et lignende billeden af en sektor, hvor der hersker stor optimisme, men som ikke kan vokse på grund af produktionsbegrænsninger, primært af finansiel karakter.

Baggrunden er blandt andet, at mange pengeinstitutter i forvejen har et stort udlån til landbrugssektoren, der påførte dem store tab under krisen. Institutterne har med andre ord brændt nallerne og er blevet mere tilbageholdende med at tage landbrug på bøgerne.

land

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen