Berlingske Business

Landbruget håber danskerne vil betale for glade svin

Frilandsgrise ved Tversted i Nordjylland.
Frilandsgrise ved Tversted i Nordjylland. Foto:

En ny mærkning af dyrevelfærd får forhåbentligt danskerne til at vælge det dyrere og mere dyrevenlige kød.

Mandag præsenterer Miljø- og Fødevareministeriet en ny mærkeordning. Den skal vise danskerne, hvordan de grise, der har lagt krop til koteletter, flæskestege eller andre udskæringer, har haft det.

Interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer støtter op om mærkningen og håber, at den kan få danskerne til at belønne de landmænd, der lægger en ekstra indsats i svinets tarv.

»Vi vil rigtigt gerne have, at forbrugerne efterspørger kød med en høj dyrevelfærd bag sig. For vi vil rigtigt gerne lave det.«

»Men det ville være rart, hvis forbrugerne også ville belønne landmændene for indsatsen. Og det tror vi, dette her mærke kan være med til. Det vil gøre det lettere for forbrugerne at prioritere dyrevelfærd,« siger administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer Karen Hækkerup.

13BUSLundhedevej-25-Grindst.jpg

Mærkningen giver op til tre hjerter baseret på en stribe forhold. Fra et hjerte og op skærer landmanden eksempelvis ikke halen af smågrisen, grisen bliver højst udsat for otte timers transport, og grisene får lidt halm.

Svin, hvis kød får tre mærker, udmærker sig ved, at svinet blandt andet har været udenfor og sover på halm.

»Vi har allerede en høj dyrevelfærd i Danmark, men alle vil gerne gøre det bedre.«

»Dyr, der har det godt, smager bedre, bliver mindre syge og mange andre ting. Så rigtigt mange landmænd står på spring for at gøre det endnu bedre« siger Karen Hækkerup.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Landbrug & Fødevarer vil fire ud af fem danskere gerne betale mere for dyrevelfærd. Men for blot seks procent var det et kriterium, sidste gang de købte kød.

Landmænd Frugtavlere kræver forbud mod pesticidregn Et såret

Det er det, Landbrug & Fødevarer håber, mærket kan lave om på.

»Det hænger ikke sammen for landmændene at bruge flere penge og kræfter på at have bedre dyrevelfærd, hvis forbrugerne vælger det billigste fra Polen og ikke kigger på velfærden«, siger Karen Hækkerup.

22BUSThomasJensen-svinebond.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen