Berlingske Business

Kunstig intelligens skal smage på Carlsbergs nye øl

Carlsberg lukker to bryggerier i Rusland
Foto:

Nyt forskningsprojekt skal skabe sensorer, der kan bedømme smagsnuancer, når der skal udvikles nye typer øl.

København. Når der skal brygges nye typer øl i Carlsberg, vil udviklerne i fremtiden kunne få hjælp af intelligente sensorer, der skal teste de forskellige smagsnuancer i øllen.

Det er målet med et nyt forskningsprojekt, som Carlsberg Laboratoriet har sat i søen i samarbejde med iNANO ved Aarhus Universitet.

Allerede nu er der udviklet en prototype med sensorer, der kan smage forskel på fire forskellige øl.

MIkkel Borg Bjergsø

Innovationsfonden har investeret i projektet, der har fået et tocifret millionbeløb. Desuden deltager DTU Chemical Engineering, og Microsoft bidrager med løsninger på kunstig intelligens.

- Det lyder som science fiction, men kunstig intelligens kan faktisk smage på øl. Vi samler data ind, om hvordan øl smager, ved at bruge kemiske sensorer.

- Ud fra de data kan man se, om en ølgær har potentiale til at producere en øl, der smager godt, siger Peter Kyvsgaard, der er løsningsspecialist i Microsoft.

Og derfor kan den kunstige intelligens blive brugbar hjælp. Den skal ikke erstatte mennesker, men effektivt kunne analysere mange gærprøver.

pix-Pixel Buds

Det forklarer Jochen Förster, der er direktør og professor hos Carlsberg Laboratorium.

- Der eksisterer ikke en hurtig og effektiv måde til at bedømme smagsnuancer i drikkevarer.

- Men det er afgørende, at vi kan dette, hvis laboratoriet fortsat skal udvikle øl til den størst mulige fuldkommenhed og være et mønstereksempel på ølbrygning i Danmark og i resten af verden, siger han.

Sensorerne, som udvikles i forskningsprojektet, er ikke begrænset til kun at smage på øl, forklarer Peter Kyvsgaard.

- Det kan anvendes bredt til at finde smagsprofiler, siger han og fortsætter:

- Det kan også være, at det kan bruges til eksempelvis at se på, om vand er rent. Der er derfor mange forskellige muligheder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen