Berlingske Business
14:04Novo-fonden øger ejerandelen i Orphazyme

Kraftigt dyk i Arlas omsætning

Peder Tuborgh
»I et meget vanskeligt marked fortsatte vi med at forbedre kvaliteten af vores forretning ved hele tiden at forfølge den strategiske retning, vi har udstukket.« udtaler adm.direktør i Arla Foods Peder Tuborgh Foto:

Arla fortsætter sin økonomiske nedtur . I 1. halvår af 2016 faldt omsætningen med godt 5 procent til 36,5 mia. kr. i forhold til samme periode sidste r

Det er en turbulent tid for mejeriindustrien og ikke mindst ét af verdens største mejerier Arla Foods. I første halvår af 2016 faldt koncernens omsætning med 5,3 procent i forhold til samme periode sidste år.

Dermed faldt Arlas omsætning til 36,5 milliarder kr., først og fremmest fordi salgspriserne faldt med mere end syv procent.

Der er flere forklaringer på tilbagegangen for Arla, hvis omsætning i helåret 2015 dykkede med 3,3 procent til 76,5 milliarder kr. i forhold til 2014.

Fra april sidste år var det slut med mælkekvoter i EU, og det har fået mælkebønderne til at sætte flere køer ind i staldene og producere betydeligt mere.

Den stigende produktion af mælk har sat priserne under voldsomt pres i første halvår af 2016, hvor de globale mælkepriser nåede det laveste niveau i mange år.

Blandt andre faktorer er, at Ruslands boykot af mejeriprodukter fra EU påvirker omsætningen negativt i Arla.

Siden begyndelsen af maj i år har EUs mælkeproduktion dog været faldende, fordi de europæiske mælkebønder holder igen på grund af, at mejerierne, herunder Arla, betaler dem lave priser for deres mælk.

Priserne er så lave, at hovedparten af Arla leverandører kører med underskud. En række mælkebønder har drejet nøglen og mange kæmper for at overleve.

»I et meget vanskeligt marked fortsatte vi med at forbedre kvaliteten af vores forretning ved hele tiden at forfølge den strategiske retning, vi har udstukket. Vores mejerier har været effektive med hensyn til at forarbejde 119 mio. kg ekstra mælk fra andelshaverne, og vores kommercielle teams på alle markeder har solgt mælken gennem produkter til detailhandlen og foodservice i stedet for gennem mindre lønsomme industriprodukter. Dette er afgørende i en tid, hvor Arla og vores ejere fortsat er udfordret af den globale markedsnedgang,« siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Arla årsregnskab fremlægges

Arla havde et nettooverskud på 923 mio. kr., dvs. en overskudsandel på 2,5 procent af omsætningen sammenlignet med 2,3 procent i samme periode sidste år.

Arla venter en omsætning for hele 2016 på mellem 70,7 og 73 milliader kr. Overskuddet ventes at nå målet, som er 2,8 til 3,2 procent af omsætningen.

I resten af året ventes fortsat falnde mælkeproduktion i Europa, og dermed håber Arla på at priserne på mælk og mælkeprodukter stiger.

»Det vil være kærkomment for Arla og vores andelshavere. Vi har allerede annonceret den første stigning i acontoprisen til vores landmænd med virkning fra september, og vi forventer en bedring i markedssituationen hen imod slutningen af året,« siger koncernchef Peder Tuborgh.

Caroline Wozniacki er klar til OL Danmarks OL-fanebærer præsen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen