Berlingske Business

Koncernen Unilever rykker fra London før brexit

UNILEVER-STRUCTURE/
Unilever vil lade denne bygning stå i London for at rykke koncernens hovedkvarter til Rotterdam i Holland. Foto:

Unilever vil gøre Rotterdam til hovedkvarter. Med det har intet at gøre med brexit, siger britisk regering.

London. Unilever, der er Storbritanniens tredjestørste selskab, skrotter sit koncernkontor i London. I stedet skal Rotterdam huse det officielle hovedkvarter.

Det er et nederlag for premierminister Theresa May forud for den britiske udtræden af EU.

Unilever, der producerer en meget bred vifte af fødevarer, blev sidste år forsøgt opkøbt af det amerikanske selskab Kraft Heinz for 143 milliarder dollar.

Men tilbuddet blev afvist.

23BUSPix1-Tomas-Pietrangeli.jpg

I en meddelelse fra koncernen torsdag hedder det, at selskabet opdeles i tre enheder. Selskabet begrunder i meddelelsen ikke sin beslutning.

Produkter til personlig pleje og produkter til hjemmet får base i London, mens Rotterdam i Holland får fødevarer og drikke under sig.

Unilever skriver, at de 7300 ansatte i Storbritannien ikke bliver berørt af ændringerne.

Ifølge en talsmand for det britiske erhvervsministerium har Unilevers beslutning intet at gøre med brexit.

02BUSXJOFO-142004.jpg

Men der har i flere uger været forlydender om en ny organisation i Unilever for at ruste sig til brexit.

Forhandlingerne med EU kører trægt, og uden et gennembrud havner briterne uden for det det indre marked og toldunionen.

Det ville kunne gøre det sværere for Unilever at afsætte sine varer på det europæiske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen