Berlingske Business

Kohberg i svær omstilling til friske boller

01BUSPix-Kohberg.jpg
Kohberg er i gang med en større omstilling som en konsekvens af, at danskerne i stor stil har vendt det indpakkede brød ryggen. Foto: Claus Fisker

Fødevarekoncernen Koff, der har Kohberg som sit største aktiv, har svært ved at vokse og kæmper med at omstille sig til forbrugernes sult efter frisk brød i supermarkedet.

Lune boller og franskbrød er nu ikke kun at finde hos bageren. Ethvert velassorteret dansk supermarked har efterhånden et helt hjørne, hvor kurve er fyldt op med brød, der netop er hevet ud af ovnen.

Det har danskerne fået smag for, og de samme forbrugere vender derfor oftere reolerne med det indpakkede brød ryggen. Det kan mærkes hos fødevarekoncernen Koff A/S, der med Kohberg ejer landets absolut største bageri, som leverer brød i alle afskygninger til danske supermarkeder.

Huscompagniet

Den familieejede koncern Koff A/S kom ud af 2014 med et overskud på 34,9 millioner kroner og leverer en omsætning på 1,3 milliarder kroner. Det er marginalt bedre end sidste år, men ikke nok til at tilfredsstille ejerfamilien med stifterens søn Jesper Fogtmann som administrerende direktør for koncernen.

Ikke mindst i Kohberg Bakery Group A/S var et større overskud ønsket, da 8,4 millioner kroner var i den lave ende for brødkæmpen. Forklaringen ligger ifølge ejeren i, at Kohberg har investeret i nyt produktionsudstyr og har foretaget flere omlægninger.

»Vi er ikke supertilfredse med top- og bundlinje i år. Men vi må også tage med i betragtningen, at vi er i gang med en stor omstilling på hele brødområdet. Alle supermarkeder har nu frisk brødleverance og har taget markedsandele fra det indpakkede brød. Derfor har vi investeret nogle hundrede millioner kroner i at omstille produktionen og har blandt andet udviklet stenovne til specialbrød. Vi skal ind og kunne tilbyde det, kunderne efterspørger,« forklarer Jesper Fogtmann.

Endnu et fladt år

Ambitionen er, at selskabet skal kunne levere friskbagt brød og bakeoff-produkter til stort set alle supermarkeder i Danmark. Det kræver ændringer i produktionen og ikke mindst i distributionen.

Det er ikke noget, man bare gør overnight, og derfor forventer koncernchefen da heller ikke voldsom fremgang på hverken bund- eller toplinje i indeværende år.

»Vi skal i hvert fald gennem 2015, og så begynder det at se bedre ud. Det skal dog med, at selv om regnskabet ikke er helt, som vi ønsker, tager vi markedsandele på et faldende marked, så det går jo ikke helt skidt. Vi må bare konstatere, at det koster at investere,« siger koncernchefen, der fremhæver den nye produktlinje »Aktiv« som et af årets store lyspunkter for Kohberg.

Ledelsesuro

Kohbergs omstilling og hårde år som leverandør til detailbranchen har også kostet andet end økonomiske resultater. På fire år har Kohberg nemlig haft seks direktører.

Kort før jul forlod Morten Hellesen posten som administrerende direktør i Kohberg efter godt to år i jobbet. I 2011 forlod administrerende direktør Jan Gerber posten som topchef i Kohberg til fordel for et job som kæde­direktør i Fakta, og siden da har ejerfamilien sagt farvel til nu tre administrerende direktører – blandt andre den tidligere Telia Danmark-topchef Jesper Brøckner, der bestred posten i blot et halvt år.

»Det er lidt som med kærlighed. Man håber altid, man finder den eneste ene. Vi har været gennem en hård periode og har altså ikke trukket rigtigt i flere omgange. Nu har vi fundet en sønderjyde til at tage over, så nu ønsker vi ro på den side. Men vi må også agere, når tingene ikke fungerer,« forklarer Jesper Fogtmann.

Sønderjyden, som ejerne i Koff har hentet, er den 50-årige Erik Barsøe Bohsen, der kommer til hovedsædet i sønderjyske Bolderslev fra en stilling i Dansk Supermarked.

STARBUCKS

Ny formand

Men ændringerne i toppen af koncernen fortsætter. Så sent som på den ordinære generalforsamling i Kohberg Bakery Group A/S i sidste uge havde bestyrelsesformand Mads Middelboe valgt ikke at genopstille. Og derfor bliver ny formand Andy Andersen, der som bestyrelsesmedlem siden 2007 er et kendt ansigt i koncernen.

Kohberg er det absolut største selskab i koncernen, der også tæller nichevirksomheden ISIS A/S, der producerer sukkerfrie fødevareprodukter til detailbranchen.

Det er et område i stor vækst, som i 2014 bidrog med et resultat på 4,1 millioner kroner. Nakskov Mill Foods A/S producerer havregryn og morgenmadsprodukter på den fabrik, der tidligere producerede OTA Solgryn til danskerne. Her er det blandt andre internationale fødevareproducenter som Urtekram og Quaker, der får fremstillet deres produkter her.

22BUSbusiness.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen