Berlingske Business

Klar til kampen mod Carlsberg

12BUSHenrik-Brandt-Bagsiden.jpg
Henrik Brandt har med succes vendt Royal Unibrew fra randen af konkurs til en succesrig virksomhed. Næste skridt på vejen er et opkøb af finske Hartwall. Nu skal Royal Unibrew bide sig fast i Finland og Baltikum. Foto: Liselotte Sabroe

I går meddelte Royal Unibrew, at man havde købt den finske bryggerikoncern Hartwall. En noget overraskende udmelding for de fleste. Med opkøbet er Royal Unibrew og Henrik Brandt klar til at give Carlsberg konkurrence på det nordiske og baltiske marked.

Royal Unibrew har for alvor smøget ærmerne op og meldt sig på banen i kampen om markedsandele. De har netop købt Finlands næststørste bryggerikoncern, Hartwall, der hidtil har været ejet af Heineken, for 2,8 milliarder kroner.

Henrik Brandt, Royal Unibrews administrerende direktør, er i den grad en tilfreds mand. For Royal Unibrew er for alvor kampklar. Med opkøbet har bryggerikoncernen placeret sig markant bedre i forhold til at tage kampen op med Carlsberg om det nordiske og baltiske marked. Samtidig udvides samarbejdet mellem Royal Unibrew og Carlsbergs store rival, Heineken. Royal Unibrew skal nemlig fremtidig producere Heineken i Finland og Baltikum.

Før Henrik Brandt blev administrerende direktør i Royal Unibrew, havde han siddet i selskabets bestyrelse i ti år.

Henrik Brandt har forvandlet Royal Unibrews rødglødende regnskaber til sorte tal. Da han i 2008 satte sig i direktørstolen, var målet, at bundlinjen skulle fordobles. Det mål nåede Royal Unibrew i 2011, hvor de sendte hele 250 millioner kroner tilbage til aktionærerne i form af udbytte og tilbagekøb af aktier.

Da Henrik Brandt blev hentet ind i ledelsen fra bestyrelsen, var det langtfra første gang, han fik rollen som redningsmand. I 1990erne styrede han House of Prince fra stagnation til ekspansion. Det skete primært via fremgang på nye markeder mod øst.

Da årtusindskiftet nærmede sig, overtog Henrik Brandt topposten hos Sophus Berendsen. Her var formlen på succes frasalg. Henrik Brandt stod i spidsen for koncernen under to salg af tabsgivende aktiviterer til en værdi af fire milliarder kroner. Derefter solgte han selskabet til The Davis Service Group.

Dernæst gik turen til en toppost i medicovirksomheden Unomedical. Ifølge ham selv var det en »spændende forandringsrejse«. Selskabet gik fra at være produktionsvirksomhed til at have fokus på innovation og salg. Det blev sidste stop, inden skiftet til Royal Unibrew. Henrik Brandt var klar over, at det ikke er helt efter bogen om god ledelse at gå fra bestyrelsesmedlem til administrerende direktør.

»Jeg har stor respekt for, at der er forskel på at sidde i bestyrelsen og have ansvaret for den daglige drift af en virksomhed. Men jeg ser der som en fordel. Jeg kender virksomheden på bestyrelsesniveau og vil relativt hurtigt kunne sætte mig ind i virksomhedens problemstillinger,« sagde Henrik Brandt til Berlingske Business, da han tiltrådte i 2008.

Oprindelig er Henrik Brandt uddannet som cand.merc., hvorefter han tog en MBA-uddannelse på den prestigefyldte Stanford University i Californien.

Som leder bliver Henrik Brandt beskrevet som meget ambitiøs og krævende. Han evner at få medarbejderne med på store forandringer. Han sniger sig ikke rundt langs væggene, men stiller sig i stedet gerne op på en ølkasse for at få gang i omgivelserne. Han har ry for at være forandringernes mand, hvilket væksten i Royal Unibrew også har vist. Han er ikke bange for at skære ind til benet, hvis det er nødvendigt.

I sin tid i House of Prince var han også manden bag en strategi, der fik baltere og polakker i tusindvis til at skifte østeuropæisk tobak ud med Prince-cigaretter.

Fritiden bliver i høj grad brugt på familien. De kan godt lide at rejse. De har blandt andet besøgt Costa Rica, Australien og forskellige steder i Afrika.

I går faldt Royal Unibrews aktiekurs efter opkøbet af Hartwall. Det kan skyldes, at selskabets sidste store nedtur var resultat af flere opkøb. Henrik Brandt er dog meget optimistisk. Hartwall har været en virksomhed med skiftende ejere, og Royal Unibrew er klar til at være ejer på langt sigt og med en langsigtet strategi. Tiderne vil vise, om opkøbet er en god idé, og om Henrik Brandt er klar med endnu en succesfuld strategi, så virksomheden for alvor kan slå igennem på det internationale marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen