Berlingske Business

Kinesere er helt vilde med danske fødevarer

CHINA-ECONOMY-INFLATION
Foto:

Kineserne - ikke mindst de rige - køber fødevarer fra Danmark som aldrig før. Det er alt fra svinekød til fisk, marmelade og honning.

Vi har hørt det før, at eksporten af danske fødevarer til Kina er støt stigende. Helt friske tal fra Landbrug & Fødevarer viser, at salget til Kina, inklusiv Hong Kong, nu går bedre end nogensinde.

Afsætningen er helt i top. Alene i første halvår af 2016 blev der sendt fødevarer for 8,8 milliarder kr. til verdens største nation. Det er virkelig meget i betragtning af, at fødevareksporten sidste år lå på godt 10 milliarder kr. Dermed tegner 2016-eksporten til at blive væsentlig højere end sidste år.

I Kina får befolkningen flere penge mellem hænderne, og den store middelklasse vokser støt. Og de køber fødevarer fra udlandet, herunder Danmark, som typisk er væsentligt dyrere end kinesisk producerede fødevarer.

jul

Ifølge Michael Stahlschmidt, der er chefkonsulent i handelspolitik og markedsadgang i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, er der flere forklaringer på jubelvæksten for dansk fødevareeksport i de første seks måneder af 2016:

»For det første er der en voksende gruppe af velhavende kinesere, som har råd til både kvalitetsfødevarer og udlandsrejser, hvor de bliver inspireret af mad fra andre verdensdele. For det andet er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Kina,« siger han.

Med et stort eksportfremstød i denne uge vil Landbrug & Fødevarer og en gruppe virksomheder gøre deres for, at danske fødevarer  i Kina også i fremtiden er kendt for høj kvalitet, innovation og fødevaresikkerhed - og dermed værd at købe.

Til BT: Slagter Munch, Skagen

12 danske virksomheder deltager sammen med branchorganisationen i messen »Food and Hotel China« i Shanghai. Landbrug & Fødevarer er hovedarrangør af messen, der er Kinas største fødevaremesse.

»Messen er en ideel platform for danske virksomheder i Kina. Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, ville det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød,« siger Michael Stahlschmidt fra Landbrug & Fødevarer.

folketin


Blandt de deltagende virksomheder, der har godt gang i Kina-eksporten, er grønlandske Royal Greenland, der sender en række forskellige fiske- og skaldyrsprodukter af sted, og Scandic Food i Vejle, der blandt andet sælger marmelade, grød og honning til kineserne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen