Berlingske Business

Kæmpe millionunderskud i Jensens Bøfhus efter mediestorm

jensens
Foto:

Koncernen bag Jensen’s Bøfhus kan præsentere et blodrødt regnskab for 2015, hvor resultatet før skat lander på -56,5 mio. kr. En mediestorm, der ramte virksomheden i slutningen af 2014, kostede dyrt for koncernen, skriver ledelsen i årsrapporten.

Jensens Food Group A/S, hvis kerneforretning er Jensen’s Bøfhus, har haft et rædselsfuldt 2015.

Koncernen har netop offentliggjort årsregnskabet for det forgangne år, der viser et fald i både resultatet før skat, omsætning og egenkapital.

Årets resultat lander på -56,5 mio. kr., og dermed øger koncernen underskuddet med knap 26 mio. kr. fra 2014. Omsætningen falder fra 864 til 813 mio. kr., mens egenkapitalen er skrumpet med 56 mio. kr, så den nu er 31,5 mio. kr.

Jensen's Bøfhus til salg

»Koncernresultatet for 2015 er særdeles utilfredsstillende. Omsætningen er faldet 5,8 pct. i forhold til 2014, hvor dog hovedparten af faldet er drevet af restauranter, der er overgået til franchise, og underskuddet er øget til -56,5 mio. kroner,« skriver ledelsen i årsrapporten.

Mediestorm får skylden

I slutningen af 2014 var Jensen’s Bøfhus ude i en massiv mediestorm, efter det kom frem, at restaurantkæden havde lagt sag an mod Jensen’s Fiskerestaurant i Sæby i en stridighed om retten til navnet »Jensen«. Det har angiveligt kostet dyrt på bundlinjen, skriver ledelsen.

Restaurant hvor et et knivstikkerri fandt sted.

»De danske restauranter kom svagt fra start i 2015, som følge af mediestormen i slutningen af 2014, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensen’s Bøfhus vedr. uberettiget anvendelse af »Jensen’s-brandet«, afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster.«

Kæden oplyser, at der i 2015 er afviklet to ikke profitable restauranter, mens tre restauranter er overgået til franchise. I slutningen af 2015 havde kæden 48 restauranter, og det samlede antal gæster i for hele 2015 var 5,5 mio.

af

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen