Berlingske Business

»Jeg åbner nye restauranter til den dag, jeg dør«

Cofoco
Overskrift
Torben Klitbo fra Cofoco. Foto:
Torben Klitbo
Overskrift
Med billige priser og simple koncepter har iværksætter Torben Klitbo på få år gjort restaurantkæden Cofoco til byens førende madimperium. Her ved Cofoco-restauranten på Islands Brygge. Foto:
cofoco
Overskrift
Torben Klitbo Cofoco Islands Brygge Foto:

Den københavnske restaurantkæde Cofoco har økonomisk optur, og stifter Torben Klitbo siger, at der er masser af nye madkoncepter på vej.

Restaurantkæden Cofoco har taget københavnerne med storm de senere år med restauranter som Oysters & Grill, Llama og Höst. Succesen på tallerkenerne er nu også en tydelig succes i regnskabsbøgerne.

I 2014 havde Cofocos restaurantdel et overskud på 10,2 millioner kroner, og det er en enorm forbedring i forhold til tidligere år, hvor sorte tal har været sjældne. Både i 2011 og 2012 havde Cofoco underskud på i omegnen af tre millioner om året, men sidste år præsterede Cofoco et overskud på over seks millioner. Og i 2014 steg overskuddet altså med 59 procent i forhold til året før.

»Der er kommet mange flere gæster på restauranterne de sidste halvandet år. Belægningen er oppe med 25-30 procent, og så har vi fået udskilt nogle aktiviteter fra selskabet. Det er med til at give et bedre resultat,« siger Torben Klitbo der er stifter af og medejer af Cofoco.

Cofoco-kæden søger væk fra København

Med den entreprenante Torben Klitbo i spidsen sammen med Christian Lytje er kæden i dag oppe på tretten restauranter, hvoraf de fleste er skabt inden for de seneste fem år. Cofocos mission er ifølge dem selv at levere »folkelig gastronomi«, og den gode mad til de ikke så afskrækkende priser ser da også ud til at have haft en positiv afsmitning på regnskabet. Cofoco oplyser, at omsætningen lå på mellem 250-300 millioner kroner for 2014.

»Du skal være oppe på beatet«

Ud over restauranterne er der blevet investeret i en madportal, et madmagasin og ikke mindst produktion af frysemad til supermarkederne. De mange projekter har kostet på bundlinjen, men nu er flere af aktiviteterne lagt i andre selskaber, og Cofoco begynder at tjene penge. Ifølge Torben Klitbo har det altid været Cofocos forretningsmodel, at de skulle have flere ben at stå på, men selve selskabet Cofoco ApS er nu fokuseret på ti restauranter, virksomhedens kerneprodukt, mens catering, madbilletter, takeaway og så videre er lagt ud i andre selskaber.

»Det var op ad bakke i starten med supermarkedsforretningen. Vi startede fra nul, og for tre år siden talte folk i branchen kun om pris, pris og pris. Nu er der bedre udsigter, og blandt andre Coop har været dygtige til at få bedre råvarer ind i butikkerne. Men det er er en generel tendens. Man kan sige, at vi er ti år efter New York, og nu er danskerne også klar til at betale mere for kvalitet,« siger Torben Klitbo.

05BUSTorben-Klitbo.jpg

Omsætningen ligger på omkring 100 millioner kroner i Cofoco Airport Solutions, der står for detailsalg af mad til supermarkeder, catering og mere. Torben Klitbo, der startede Cofoco i 2000, er i den grad innovativ, og mens nogle af hans partnere har valgt udelukkende at fokusere deres kræfter og kapital på den sikre forretning i restaurantdelen, kigger Torben Klitbo hele tiden på at udvide og finde på nye ting. Han har også valgt, at konceptet ikke skal være ensartet som andre kæder for at sprede risikoen.

»Der kan lynhurtigt ske ting i den her branche, og vi har valgt ikke at gøre som Joe & the Juice eller andre med et fast koncept. Det er blandt andet, fordi vi på den måde spreder risikoen. Folk kan jo lynhurtigt blive træt af noget, og så kan man være på den, hvis man har satset alt på ét koncept,« siger Cofoco-stifteren.

21BUSAnders-Aagaard.jpg

Cofoco forventer, at resultatet for det kommende regnskabsår bliver på samme niveau som 2014. I januar meldte Cofoco ud, at et nyt selskab med Torben Klitbo og partnerne  skulle satse på at åbne 10-12 restauranter i Danmark under navnet Italy, og udover det vil man hele tiden kigge på at udvide og starte nye konceptrestauranter.

»Du er nødt til at være oppe på beatet i den her branche, ellers bliver du overhalet indenom. Det skal være sjovt at gå på arbejde hver dag, og det er sjovt at lave nye koncepter og restauranter. Jeg skal åbne nye restauranter til den dag, jeg dør,« siger Torben Klitbo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen