Berlingske Business
17:16

Italiensk chokoladegigant æder sig ind på amerikansk marked for milliarder

NESTLE
FILE PHOTO: A Ferrero Rocher chocolate is seen in Milan November 20, 2009. REUTERS/Stefano Rellandini/File Photo Foto:

Nutella-ejeren Ferrero er nu den tredjestørste chokoladesælger i USA efter køb af Nestlé-virksomhed.

Den italienske chokolademastodont Ferrero har vundet en stor budkrig om sweiziske Nestlés chokoladevirksomhed i USA, der blandt andet står bag chokoladebarerne Butterfinger og Baby Ruth.

Handlen til den nette sum af 2,8 milliarder dollars gør den italienske familieejede virksomhed, som har Nutella, Ferrero Rocher, Kinder og TicTacs i sin fold, til den tredjestørste chokoladesælger i USA, kun overgået af amerikanske Mars og Hershey.

Det skriver Financial Times onsdag.

Hård konkurrence på slikmarkedet

Milliardhandlen sker i en tid, hvor den italienske slikgigants konkurrenter i stadig større stil skifter salget af slik og cholade ud mere mere kalorielette produkter.

Ifølge analytikere, som Finacial Times har talt med, skyldes Ferreros enegang, at selskabet er privatejet og derfor ikke føler sig presset af investorer og interesseorganisationer til at distancere sig fra salget af slik og chokolade som de andre slikselskaber, der er børsnoterede.

Samtidig er der hård konkurrence på det amerikanske slik- og chokolademarked, som ifølge analytikerne er modent til en konsolidering.

30BUSNestl-111129.jpg

Hershey har skåret 15 pct. af sin arbejdsstyrke, mens det tirsdag kom frem, at den schweiziske chokoladegigant Lindt & Spruengli AG sidste år oplevede den svageste organiske salgsvækst siden 2009.

Ferrero køber desuden Nestlés amerikanske enhed, efter Nestlé har lidt et stort fald i omsætningen i USA. Det amerikanske selskab, som opfandt mælkechokolade, har i stedet planer om i højere grad at fokusere på produkter som kaffe, dyremad og vand.

Et af flere opkøb

Milliardhandlen er kun den seneste af Ferreros opkøb i USA. Sidste år købte italienerne det amerikanske slikselskab Ferrara Candy, som blandt andet sælger slikmærkerne Red Hots og Lemonhead candies.

EUROZONE-PMI/

Og det lader ikke til, at Ferrero frygter, at forbrugerne stopper med at putte de søde sager i indkøbsskurven. Således bliver der på verdenplan solgt én krukke Nutella pr. 2,5 sekund ifølge virksomheden selv. Ferrero er desuden den fjerdestørste slikvirksomhed i verden målt på markedsandele, og omsætningen røg sidste år for første gang over 10 milliarder euro, hvilket er en stigning på 7 pct.

BLUEBOTTLE-M&A/NESTLE
Kinder

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen