Berlingske Business

Ingen krise hos Thise - økologien storsælger

Landmænds gæld skræmmer banker
Foto:

Mens de konventionelle mælkebønder lider, er det gået markant frem hos den økologiske producent Thise.

København: Arla lider og der er krise hos mælkebønderne. Men ikke hos Thise nord for Skive, der lever af at sælge økologisk mælk og mælkeprodukter. Både omsætningen og resultatet er blevet langt mere fuldfedt, og efterspørgslen er stor.

Thise solgte 99 millioner kilogram økologisk mælk i 2015, og modtog 300.000 kilo mælk om dagen fra landmændene.

Det gav en omsætning på 916 millioner kroner og et resultat på 30 millioner kroner - en solid fremgang for begge.

- Vi er jo i den økologiske sektor, og der er en god efterspørgsel efter økologisk mælk. Så vi mærker slet ikke den overproduktion af mælk, der har ramt konventionelle mælkeproducenter.

- Faktisk er der nærmere større efterspørgsel, end der er udbud. Så vi har kunnet holde nogle gode priser, siger mejerichef Poul Pedersen.

Thises klart største marked er stadig det danske, men der også god efterspørgsel efter økologisk mælk uden for grænserne. I 2015 steg salget til Europa til 170 millioner kroner og til Kina til fem millioner kroner. Det skal fortsætte.

- Danmark er virkeligt et smørhul, når det kommer til økologi, som folk virkeligt har taget til sig. Men det er også godt på vej i Sverige og ikke mindst Tyskland.

- Her vokser det økologiske salg betydeligt. Og så går det ikke mindst godt i Kina, siger Poul Pedersen.

Salget i Kina er styrket af, at der har været store problemer med mælk i landet. Det åbner banen for økologisk mælk fra Danmark.

- Vi tror på, at det er værd, at være i Kina. Men vi må aldrig glemme, at vi er skabt af økologiske landmænd for at sælge økologi i Danmark. Det må vi aldrig glemme, siger Poul Pedersen.

Han forventer, at 2016 vil blive ligeså godt som 2015, hvis ikke bedre.

- Vi har arbejdet som gale i 27 for at skabe en god historie, og det synes jeg, vi har gjort nu. Der er 200 arbejdspladser her ude nu. Da vi startede var vi fem.

- I år forventer vi i hvert fald stadig, at efterspørgslen vil være god, siger Poul Pedersen.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen