Berlingske Business

Indien en hård nød for bryggerier

bryggeri
Kedelrummet kaldet Katedralen med de gamle gæringskar til øl brygning i det nedlagte Carlsberg Bryghus. Foto:

Med Diageos overtagelse af aktiemajoriteten i United Spirits, er der igen kommet fokus på Indien som et lukrativt om end besværligt marked for spiritus og øl-branchen.

Det skriver Wall Street Journal.

Den gennemsnitlige inder drikker 1,7 liter øl om året, mens den gennemsnitlige amerikaner drikker 74 liter øl om året. I Kina ligger gennemsnittet på 37 liter øl om året. Tallet vidner om et stort, uudforsket marked, som Indias United Breweries, Bangalore, sidder tungt på med en markedsandel på 57 pct. Carlsberg er den tredjestørste aktør på markedet med en markedsandel på 7 pct., mens SABMiller sidder på 24 pct. af markedet.

- Ølmarkedet er ikke et enormt marked, men der er markante muligheder for vækst. Premium-mærkerne vokser hurtigt, siger Paolo Lanzarotti fra SABMillers indiske afdeling ifølge Wall Street Journal. Salget af øl i Indien steg 12 pct. i 2011.

Men de internationale virksomheder står også over for en række store udfordringer i form af mangel på opbevaringsmuligheder, restriktioner på markedsføringen og høje priser på øl som følge af beskatning på mængde frem for alkoholprocent. Importafgifter på op mod 100 pct. og restriktioner på handel på tværs af delstatsgrænser medvirker til, at firmaerne åbner mindre bryggerier i alle de områder, hvor de vil operere, hvilket øger produktionsomkostningerne markant.

- Reguleringen i Indien er af natur mere kompleks end på andre markeder, siger Paolo Lanzarotti fra SABMiller ifølge Wall Street Journal. Han efterlyser en mere homogen beskatningsstruktur, men tror på, at der vil ske ændringer på lang sigt.

Analytiker Andrew Cosgrove fra Ersnt & Young medgiver, at der i Indien findes et stort potentiale, men at det bliver svært at realisere. Han fokuserer samtidig på, at ingen af de store bryggerier taler om yderligere indkøb i Indien. Ifølge Søren Gronnegaard Lauridsen, Carlsbergs øverste chef i Indien, er betydelig konsolidering usandsynlig, og hans kollega Paolo Lanzarotti fra SABMiller påpeger, at organisk vækst er i fokus.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen