Berlingske Business

Ildsjælen Karl var frontløber for den økologiske bølge i Danmark

05BUSKarlMorch1-132215.jpg
Karl Mørchs hjerte har i årevis brændt for økologi. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Karl Mørch Jensen er en levende legende. Blandt økologiske producenter, i Økologisk Landsforening og især i Coop husker de den sympatiske og jordbundne pioner.

»Han har haft meget stor betydning for økologien i Danmark, hvor specielt Coop har været med til at fremme udviklingen. Ja, han har indskrevet sig megen plads i økologiens historie i Danmark,« siger Mogens Poulsen, tidligere salgschef på det økologiske mejeri Thise.

81-årige Karl Mørch Jensen var butikschef i Kvickly i Silkeborg i 20 år frem til 1996. Derefter blev han hyret et par år som økologi- og miljøkonsulent til at udvikle Kvicklys økologiske koncept.

Coop

Det var ikke mindst hans fortjeneste, at Coop-kædens varehus i Silkeborg tilbage i midten af 1990erne slog danmarksrekord i økologisk markedsføring og salg, målt på omsætning. I sin tid firedoblede han butikkens omsætning, bl.a. på grund af økologiske varer.

Og Karl Mørch Jensen har om nogen haft stor betydning for, at Kvickly-kæden har udviklet sig til at være en af landets førende dagligvarekæder inden for økologi.

Forretningsmanden, der stammer fra et landbrug i Vendsyssel, fandt det vigtigt at fremme økologien. Han så ikke sig selv som økopolitisk agitator. Men hans mål var at få rene og sunde fødevarer og samtidig bevare et rent grund- og drikkevand.

pix: landbrug

Økologi på fremmarch

Nogle af hans butikschefkolleger i Kvickly var i starten skeptiske og syntes, at økologi var noget nymodens pjat. Men den stædige Mørch Jensen troede fuldt og fast på, at befolkningen og dermed forbrugerne en dag ville vågne op og kræve nogle renere fødevarer end de konventionelle fødevarer, der var sprøjtegifte og alt muligt andet i. Som han selv udtrykker det.

Billede

Karl Mørch Jensen var forudseende. Han mente, at økologi kunne blive en spydspids til at øge omsætningen i Kvickly og hele den danske detailhandel. Og det gik, som han så i sin krystalkugle.

I snart hver en afkrog af landet fylder danskerne deres indkøbskurve med stadigt flere økologiske varer. I år venter Økologisk Landsforening, at økologi vil nå op på ti procent af den samlede fødevareomsætning i dansk detailhandel. Føtex og Coop, herunder Kvickly, meldte i denne uge i Business om en fantastisk vækst på økologiske fødevarer.

Økologi

I 1998 etablerede Karl Mørch Jensen eget firma, hvor han rådgav små økologiske virksomheder. Et arbejde, han først stoppede helt med som 80-årig.

Nu passer Karl Mørch Jensen sit drivhus med agurker og tomater og er med i lokale naturbevaringsforeninger. Den evigt unge økolog er i øvrigt medlem af bestyrelsen i Frie Bønder – Levende Land, en forening for bønder og folk, der ønsker mere liv på landet og et landbrug i pagt med naturen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen