Berlingske Business
08:18»Sagen er udtryk for et kæmpe ledelsessvigt i toppen af banken«

I Tyskland rykker Nespresso-kapslerne ud i supermarkederne - men i Danmark bliver de, hvor de er

nes
Nespresso begynder i Tyskland at sælge sine kapsler i supermarkeder også, men sådanne planer er der ikke i Danmark. Foto:

Konkurrencen er hård for de populære Nespresso-kapsler, der nu rykker ud af flagskibsbutikkerne i Tyskland. I Danmark har man dog ikke planer om at gøre det samme.

Nespresso kender de fleste. Kaffen i de små kapsler, som brygges i den tilhørende Nespresso-maskine, og som George Clooney på TV har indtaget i alt fra lufthavne til luksuriøse resorts. Lidt mere ukendte er mærker som Café René, Gestus, Gimoka, men i flere år har man kunnet få disse tredjepartskapsler til den populære Nespresso-maskine, og som regel til færre penge.

nescafe

Disse nye kapsler kæmper Nespresso hårdt med flere steder i Europa: I Frankrig for eksempel er Nespressos andel i af markedet faldet fra omkring 50 pct. i 2007 til omkring 30 pct. i 2016 ifølge Euromonitor. Nespresso har indtil videre været så eksklusivt, at man kun har kunnet købe kapslerne online eller i en specialindrettet Nespresso-butik, men i Tyskland åbner man nu op for at sælge sin kapsler bredere - præcis som de billige konkurrenter allerede bliver.

Starbucks

Nyhedsbureauet Bloomberg skriver, at de tyske forretningskæder Saturn, MediaMarkt og Galeria Kaufhof skal installerede såkaldt »N-points« i deres butikker, som vil fungere som en slags butik-i-butikken, hvor kunder kan købe Nespressokapsler.

»Sådan et projekt skal man se positivt på, for den er en måde, hvorpå Nespresso kan finde nye kunder,« siger analytikeren Jean-Philippe Bertschy fra Bank Vontobel AG, der estimerer, at Nespresso hvert år sælger kaffe for 33,7 mia. kr.

I Danmark hører Nespresso under Nestlé Norge, og i et nyt regnskab skriver koncernen også, at Nespresso »havde et udfordrende år  i 2016 meget øget konkurrence.«

Billede

Der er dog ingen planer om at rykke de populære kapsler ud i supermarkederne, fortæller Marketing Director Gitte Sarlvit fra Nespresso Danmark, der også fortæller, at Nespressos position i Danmark er ganske stabil.

»Grundlæggende kan man nok sige, at de kompatible kapsler er et udtryk for, at vi er i et marked, som vokser. Der er forskellige forbrugere og forskellige behov, og jeg kan sige så meget, at segmentet stadig er i en positiv udvikling, og at vores position er ganske stabil og positiv,« siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen