Berlingske Business

I Tyskland rykker Nespresso-kapslerne ud i supermarkederne - men i Danmark bliver de, hvor de er

nes
Nespresso begynder i Tyskland at sælge sine kapsler i supermarkeder også, men sådanne planer er der ikke i Danmark. Foto:

Konkurrencen er hård for de populære Nespresso-kapsler, der nu rykker ud af flagskibsbutikkerne i Tyskland. I Danmark har man dog ikke planer om at gøre det samme.

Nespresso kender de fleste. Kaffen i de små kapsler, som brygges i den tilhørende Nespresso-maskine, og som George Clooney på TV har indtaget i alt fra lufthavne til luksuriøse resorts. Lidt mere ukendte er mærker som Café René, Gestus, Gimoka, men i flere år har man kunnet få disse tredjepartskapsler til den populære Nespresso-maskine, og som regel til færre penge.

nescafe

Disse nye kapsler kæmper Nespresso hårdt med flere steder i Europa: I Frankrig for eksempel er Nespressos andel i af markedet faldet fra omkring 50 pct. i 2007 til omkring 30 pct. i 2016 ifølge Euromonitor. Nespresso har indtil videre været så eksklusivt, at man kun har kunnet købe kapslerne online eller i en specialindrettet Nespresso-butik, men i Tyskland åbner man nu op for at sælge sin kapsler bredere - præcis som de billige konkurrenter allerede bliver.

Starbucks

Nyhedsbureauet Bloomberg skriver, at de tyske forretningskæder Saturn, MediaMarkt og Galeria Kaufhof skal installerede såkaldt »N-points« i deres butikker, som vil fungere som en slags butik-i-butikken, hvor kunder kan købe Nespressokapsler.

»Sådan et projekt skal man se positivt på, for den er en måde, hvorpå Nespresso kan finde nye kunder,« siger analytikeren Jean-Philippe Bertschy fra Bank Vontobel AG, der estimerer, at Nespresso hvert år sælger kaffe for 33,7 mia. kr.

I Danmark hører Nespresso under Nestlé Norge, og i et nyt regnskab skriver koncernen også, at Nespresso »havde et udfordrende år  i 2016 meget øget konkurrence.«

Billede

Der er dog ingen planer om at rykke de populære kapsler ud i supermarkederne, fortæller Marketing Director Gitte Sarlvit fra Nespresso Danmark, der også fortæller, at Nespressos position i Danmark er ganske stabil.

»Grundlæggende kan man nok sige, at de kompatible kapsler er et udtryk for, at vi er i et marked, som vokser. Der er forskellige forbrugere og forskellige behov, og jeg kan sige så meget, at segmentet stadig er i en positiv udvikling, og at vores position er ganske stabil og positiv,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen