Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

I Stauning kniber de sig stadig i armen

Billede
Stauning Whiskys administrerende direktør, Lasse Vesterby, i den nybyggede opbevaringshal hjemme i Stauning nær Skjern. I disse dage er han med en delegation fra Ringkøbing-Skjern Kommune til Folkemødet om bord på skonnerten Maja. (Arkivfoto: Astrid Dalum)

Godt et halvt år efter, at Stauning Whisky modtog et trecifret millionindskud fra sprit­giganten Diageo, har man travlt med at udvide forretningen. Og det skal helst ske uden at gå på kompromis med de oprindelige værdier.

Det er efterhånden en dårligt bevaret hemmelighed, at virksomheder bruger Folkemødet til aktivt at fremture med budskaber og kampagner, når de fra deres stande lokker med mad, drikke og debatter med prominente gæster.

Og så er der dem, der gør lidt mindre væsen af sig. Godt nok pryder et lille logo brystet på Lasse Vesterbys grå cardigan, da han tager imod på skonnerten Maja i dokken ved Allinge Havn torsdag eftermiddag. Stauning Whisky står der, men det er også dét.

Ingen stand, ingen store bannere eller måske mere oplagt – ingen whiskysmagning.

»Vi er her mest for at bakke op om Ringkøbing-Skjern Kommune,« siger Lasse Vesterby, der er adm. direktør i Stauning Whisky.

Store armbevægelser bruger man ikke rigtigt hos det vestjyske whiskydestilleri. Det til trods for at man i begyndelsen af december fik skudt et trecifret millionbeløb i forretningen af verden største spiritusproducent, Diageo. Det var kulminationen på ni års hobbybrygning, som ni gode venner startede i et hjemmeslagteri i Stauning en weekend i august 2006.

16BUSFolkem-194246.jpg

Og nu er de så blevet den positive erhvervshistorie, som Ringkøbing-Skjern Kommune turer med på Folkemødet, og den rolle påtager man sig gerne.

»Vi vil gerne hjælpe kommunen og lokalområdet så meget, som vi kan. Det har været en stor fordel for os at ligge, hvor vi gør, og vi har oplevet en stor hjælp og støtte fra de lokale og fra kommunen,« siger Lasse Vesterby.

Fuld tryk på tønderne

Der er ellers nok at se til i forretningen. Siden Diageo skød de mange millioner i whiskyforretningen, har Stauning Whisky haft travlt at sætte en omfattende udbygning af produktionsfaciliteterne i gang.

Et nyt destilleri på 3.000 kvm. skal opføres i forlængelse af de eksisterende bygninger, så produktionen af whisky kan mangedobles.

I øjeblikket producerer man i omegnen af 30.000 liter om året, og de flasker får hurtigt svælg at løbe ned i.

En flaske »Stauning Rye« kan vise sig svær at opdrive, og da man sidste år havde tappet 3.000 liter, gik der ikke længe – der gik lige præcis ét minut – fra forhandlerne kunne byde ind, til alle flasker var solgt.

Billede

»Vi havde meldt, at de kunne byde ind fra klokken 9.00, og klokken 9.01 var alt udsolgt. Så vi måtte sælge lidt flere flasker til forhandlerne af dem, vi havde tænkt os at beholde i vores egen forretning, så de, der loggede på 9.05, også kunne få lidt« siger Lasse Vesterby.

Den store efterspørgsel har også været en udfordring, når turister og gæster har besøgt destilleriet i Stauning og fået en af de rundvisninger, man tilbyder.

»Det er jo lidt fesent at få en rundvisning i et destilleri og så gå derfra med en t-shirt eller en kop, så nu har vi gjort det sådan, at man altid kan købe en lille 25 cl flaske med.«

»Men kun én pr. gæst,« tilføjer Lasse Vesterby med et lille grin.

q

I øjeblikket undersøger man muligheden for at bruge toholdsskift i destilleriet i et forsøg på at øge kapaciteten, så produktionen kun vil stå stille om natten. Det vil muliggøre, at man kan hæve produktionen til 90.000 liter om året.

Når de nye faciliteter står parat i løbet af 2018, vil man have kapacitet til at producere svimlende 900.000 liter om året.

Stauning-ånden

Den slags tal forsøger man dog at undgå at spekulere for meget i. For de ni herrer er det mest magtpåliggende fortsat at holde fast i den oprindelige amatørånd på trods af, at man nu er blevet et stort millionforetagende.

»Vi er vanvittigt opmærksomme på at bevare ånden, og det er faktisk også vores største bekymring: Forsvinder charmen ved at lave Stauning Whisky? Det gør den ikke, for det må den ikke,« siger Lasse Vesterby.

»Hvis den forsvinder, så har vi ingen chance på det store marked.«

De mange millioner har muliggjort, at yderligere to af de ni grundlæggere er gået på fuldtid i forretningen, så de nu i alt er tre. Lasse Vesterby gik selv på fuldtid i forretningen 1. januar som adm. direktør, men de øvrige seks er fortsat en vital del af forretningen.

til bm f Bylinefoto2011

»Vi holder et møde på Skype hver onsdag alle ni, hvor vi diskuterer, hvad der sker. Selve driften og de daglige gøremål står vi tre for, men så snart der er beslutninger af en strategisk karakter, så er de andre med helt ind over,« siger Lasse Vesterby.

Selv om det altså er mere end et halvt år siden, at aftalen blev Diageo blev en formalitet, kan direktøren stadigvæk godt blive overmandet af spontan glæde.

»Når jeg sidder og kigger på en byggetegning over vores nye destilleri, kan jeg godt lige tænke, at det er sgu’ lidt vildt det, vi har gang. Det er da mærkeligt at tænke på, at der er nogen, der gerne vil skyde så mange penge i vores hobbyprojekt.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen