Berlingske Business
17:42

Hummel-rigmand satser på fødevareeventyr

Stadil
Sammen med sin forlovede går milliadæren Christian Stadil ind i fødevareproduktion med etableringen af virksomheden Mät. Ambitionerne er fra begyndelsen globale. Med sit tøjmærke Hummel som forbillede går han efter international succes i en niche. Foto:

Sammen med sin forlovede går milliadæren Christian Stadil ind i fødevareproduktion med etableringen af virksomheden Mät. Ambitionerne er fra begyndelsen globale. Med sit tøjmærke Hummel som forbillede går han efter international succes i en niche.

Modetøj, shipping, emballage, tattoo-­website, fødevareteknologi. Milliardæren Christian Stadils virksomheder og investeringer spænder vidt. Men det er ikke nok. Nu etablerer den farverige rigmand og investor et nyt økologisk fødevarebrand, der skal have fat i børnefamilierne, hvor sundhed spiller en nøglerolle.

Stadils nye fødevaremærke hedder Mät og er netop lanceret. Til at begynde med ­lanceres en Mät-proteinbar med flere smagsvarianter. Senere kommer der focaccia-boller, pølsehorn, pizzabunde, grød­blandinger, snacks og toppings til youghurt på ­produktpaletten, alle under Mät-brandet. En af hovedingredienserne i Mäts produkter er æggehvideprotein, som har flere gode egenskaber, påpeger Stadil. Han fortæller her for første gang om sin nye virksomhed, der har været flere år undervejs.

»Det er noget, vi har overvejet i flere år. Det at producere fødevarer til forbrugerne i stedet for til andre virksomheder er et stort skridt. Vi ved meget om fødevarer, men har ikke før produceret direkte til ­for­brugerne. Men jeg har mange erfaringer fra bl.a. ­Hummel om branding og markedsføring, som jeg tror kan bruges i Mät,« siger ­Christian Stadil.

Christian Stadil

Satser stort

Selv om han etablerer virksomheden helt fra bunden, vurderer han selv, at den hurtigt kan komme op på en omsætning for et to­cifret millionbeløb.

»Vi skal have produkterne i markedet, og så tester vi det og justerer. Derfor ruller vi det ud i flere trin. Inden for et par år skal vi omsætte for et tocifret millionbeløb i Mät, men jeg tror, mulighederne er meget større end det. Det er en stand alone-virksomhed, der skal tjene sine egne penge, det er helt klart,« siger han.

Flere virksomheder i Stadils familie­imperium Thornico arbejder med fødevarer eller fødevareteknologi. Det gælder eksempelvis Sanovo, Ovodan og Lactosan. Flere af disse er netop fokuseret på håndtering af æg industrielt eller produktion af ingredienser på basis af æg, såsom æggepulver, som ­bruges i fødevareproduktion.

Ægget har hovedrollen

Den store interne viden i koncernen om æg har spillet i udviklingen af Mät.

»Vi tager udgangspunkt i det, vi kan, og det er æg og æggepulver. Ægget er et fantastisk produkt. Det giver en stor mætheds­følelse, og det er samtidig naturens ­vitaminpille. Det eneste, der ikke er så meget af, er kulhydrater, og det er fantastisk, når det drejer sig om ikke at tage på i vægt,« siger Stadil, der arbejder tæt sammen med sin forlovede, Alice Brunsø, om den nye virksomhed, hvor hun er adm. direktør, og som spiller en hovedrolle i udviklingen af produkterne. Derudover er helsebloggeren Sofie Bentzen med i virksom­heden.

»Al forskning viser, at æg er godt for sundheden. Vores kongstanke er, at vi nok som de første i verden vil udnytte de gode egen­skaber i ægget og bruge det i et nyt, færdigt produkt og samtidig være tæt på kernen i vores eksisterende virksomheder,« siger Christian Stadil.

Onsdag 1

Proteinbarer

Proteinbarerne, som er første produktserie under Mät-mærket, har flere smags­varianter, bl.a. lakrids, hvor Stadil bla. har konsulteret den danske lakridskonge Johan Bülow for at ramme den rigtige smag.

»Det har taget noget tid, der er en grund til, at der ikke er andre, der har udviklet det før med æggeprotein. Næsten alle andre ­proteinbarer, der findes på markedet, er enten tilsat sukker eller smurt ind i chokolade, det er vores ikke,« siger Stadil og fortsætter:

»Der er selvfølgelig nogle bodybuildere, der spiser noget æggehvidepulver eller proteinbarer, men det er grimt emballeret og sælges kun på bodybuilder-websites og henvender sig derfor ikke til den almindelige forbruger. Så vi er nok de første,« siger han.

27BUSHolmes-154001.jpg

Proteinbarerne sælges bl.a. gennem helsebixen.dk, som Stadil er medejer af, og derudover er der en aftale med Irma på vej, ligesom der er også er forhandlinger med netsupermarkedet nemlig.com og andre salgskanaler, fortæller han.

Mulige partnere i USA

»Vi arbejder på at få distributører internationalt og har allerede haft møder med mulige partnere i USA. Det er ikke kun et produkt for fitness-typer og bodybuildere, vi prøver i stedet at ramme midt i markedet. Det er til småbørnsfamilierne, til folk som gerne vil leve sundt, men som ikke altid har tiden til det,« siger Christian Stadil, der i den brede offentlighed især er kendt for sit ejerskab af sports- og modetøjsvirksomheden Hummel, som han overtog som et skrantende klenodie for små 20 år siden, men siden har vendt og givet nyt liv.

»Vi genopfandt jo nærmest Hummel, så det næsten var en opstart fra scratch. Der er mange erfaringer, vi kan bruge derfra om, hvordan et varemærke skal positioneres, hvilke salgskanaler og strategi, vi skal bruge for at få det til at blive en succes,« siger Christian Stadil.

Dansk Erhverv

Det er Rømer-familien, der også står bag Ørbæk-bryggeriet på Fyn, som står for produktionen af de de nye proteinbarer for Stadil.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen