Berlingske Business

Her er investorernes krav til den nye topchef i Carlsberg

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG
Foto:

ATP giver snævert råderum til den nye Carlsberg-boss, Cees ’t Hart, der tiltræder mandag. Han skal ikke komme med for mange nye planer, for fundamentet til en længe ventet forbedring af afkastet til investorerne er allerede på vej, lyder det fra flere sider.

Det er skiftedag i toppen af Carlsberg. Verdens fjerdestørste bryggeri får ny topchef i hollandske Cees ’t Hart, der afløser topchefen siden 2007, Jørgen Buhl Rasmussen.

Selv om Jørgen Buhl Rasmussens tid som topchef har været præget af mange skuffelser for investorerne især som følge af den gigantiske russiske nedtur, håber investorerne paradoksalt nok ikke på nye, store programerklæringer og forandringer fra den nye Carlsberg-boss.

De vil hellere have, at Carlsberg leverer på de mange effektiviseringsplaner, som Buhl satte i søen for år tilbage, men som først viser deres fulde værd fra næste år.

De institutionelle investorer lægger med andre ord pres på Carlsberg for at få bryggeriet til at gemme de store opkøbsdrømme om Asien væk og i stedet koncentrere sig om at presse meget mere værdi ud af den eksisterende forretning.

Ny Carlsberg CEO, Cees 't Hart

»Hvis man skulle definere den nye direktørs strategiske udfordring, er det faktisk at lade være med at tænke en ny strategi, men at eksekvere effektivt på den portefølje, der er nu. Det er vores fokus og ønsker til Carlsberg på den mellemlange bane,« siger Claus Wiinblad, aktiechef og underdirektør i ATP, der er Danmarks mest magtfulde investor.

Carlsberg lancerede en ny spareplan i sidste måned, der medfører afskedigelsen af cirka 180 medarbejdere i såkaldte back office-funktioner. Den strømliningsplan venter ATP sig mere af.

»Nogle af spillekortene er givet Cees ’t Hart på forhånd, som vi ser det, og man må gå ud fra, at den strømlining, der er i gang, er aftalt i samarbejde med den nye direktør, samt at der er i den proces er mere på vej,« siger Claus Wiinblad.

Mindre cashflow end planlagt

Carlsberg meddelte i februar samtidig med nyheden om Jørgen Buhl Rasmussens afgang, at bryggerikæmpen bremser op og dropper sin opkøbsstrategi for i stedet at fokusere mere på afkast til investorerne. Samtidig blev det understreget, at dette ville ske »på den korte bane« – altså underforstået at opkøbsplanerne ville blive taget op af skuffen igen. For hovedaktionæren Carlsbergfondet, der er sat i verden for at have kontrollen med bryggerivirksomheden, tænker meget langsigtet og har før vist sig villig til at løbe store risici, for at Carlsberg kan vokse sig stor via opkøb. Som det eksempelvis skete med megakøbet af Scottish & Newcastle i 2008, hvor Carlsberg betalte 57 milliarder kroner for sin del.

Med meldingen fra ATP, som pensionskæmpen bestemt ikke står alene med, kan modsætningen mellem de institutionelle investorer og Carlsbergfondet altså blusse op påny.

»Man må heller ikke give Carlsberg en spændetrøje på for tid og evighed. Det er ikke hensigtsmæssigt. Men det handler om at føre de ting ud i livet, der ligger lige foran dem, og gøre det ordentligt. Carlsberg har i årevis haft ambitioner om at skabe et pænt cashflow, men af den ene eller den anden grund er det gang på gang blevet mindre end planlagt. Det må de gerne blive bedre til,« siger Claus Wiinblad.

Bestyrelsesformand Flemming Besenbacher vil ikke udtale sig om strategien i Carlsberg.

»Jeg vil ikke udtale mig om en fremtidig strategiproces nu. Denne sættes i gang af Cees ’t Hart i samarbejde med bestyrelsen og ledergruppen i Carlsberg. Men da strategiarbejdet ikke er igangsat endsige afsluttet vil jeg ikke nu kommentere på det arbejde, der forestår,« skriver Besenbacher blandt andet i en mail til Berlingske.

19BUS20150218-150322-1.jpg

Andre investorer vejrer meget tiltrængt morgenluft i Carlsberg, fordi de store gevinster af de mange effektiviseringsprogrammer, der blev lanceret under Jørgen Buhl Rasmussen, kommer nu. Hvis altså ikke Carlsberg pludselig skifter spor.

Optimist på Carlsbergs vegne

»Som investor kan jeg se, at markedet er så dybt skeptisk over for Carlsberg, at ingen tør forvente, at der kommer noget godt ud af det. Men det tror jeg på, at der gør. Meget af det, der er sat i søen i Carlsberg, vil begynde at vise sig inden for de næste 12 måneder. Her kommer effekten af alt det, de har arbejdet med i flere år,« siger Carsten J. Leth, der er porteføljemanager og chef for danske aktier i Nordea Investment Management (NIM).

Carsten J. Leth var ellers en af flere skeptiske investorer, der tilbage i februar var i tvivl om, hvor dybt de nye meldinger fra Carlsberg-bestyrelsen stak. Men nu er porteføljeforvalteren vendt rundt.

»Hvis man ser på det rent operationelle – altså dét, de selv har kontrol over – gør Carlsberg det ganske godt. Se på marginerne i Vesteuropa, der har udviklet sig godt de seneste ti år. De gør det faktisk okay. Jeg kan godt finde selskaber, der gør det bedre, bevares, men Carlsberg gør mange rigtige ting,« siger Carsten J. Leth med henvisning til blandt andet det store store business standardisation programme (BSP), som blev sat i gang i Carlsberg for flere år siden.

»Jeg har relativ stor tillid til, at de kan realisere de her programmer. Det har de vist før, at de er gode til. Så hvis man skiller udfordringer og muligheder ad, er vi optimistiske på Carlsbergs vegne. Det er første gang i mange år, vi er det,« siger Carsten J. Leth.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen