Berlingske Business

Henrik Brandt stopper i Royal Unibrew med stærkt resultat - men der er risiko for resultatnedgang i år

Henrik Brandt
Henrik Brandt går fra Royal Unibrew med stærke resultater på stribe Foto:

Royal Unibrew kan se tilbage på et fremgangsrigt 2016 og regner ikke nødvendigvis med fortsat fremgang i 2017.

Selskabets prognose for indeværende år rummer nemlig mulighed for både omsætningsfald og nedgang i indtjeningen - men dog også muligheden for fortsat fremgang.

Selskabets forventninger til omsætningen i 2017 er i regnskabet angivet til 6250-6450 mio. kr. mod 6340 mio. kr. i 2016.

Endvidere venter Unibrew et EBITDA på 1285-1385 mio. kr. og et EBIT på 980-1080 mio. kr., hvor selskabet i 2016 nåede et EBITDA på 1306 mio. kr. og et EBIT på 1001 mio. kr.

KS

Royal Unibrew foreslår på baggrund af resultaterne for 2016 at øge udbyttet til 8,15 kr. per aktie fra 7,20 kr. i 2015, og vil "snarest muligt" igangsætte et aktietilbagekøbsprogram på 560 mio. kr.

- Da vi forventer, at Royal Unibrew også fremover kan generere et ganske betydeligt likviditetsoverskud, er det uændret hensigten løbende at foretage udlodninger til aktionærerne via en kombination af udbytte og aktietilbagekøb under hensyntagen til målene for soliditet og gældsætning, årets indtjening, cash flow samt Royal Unibrews strategiske forhold i øvrigt, skriver bryggerikoncernen i sit regnskab for 2016.

Royal

2016-regnskabet er Henrik Brandts sidste som topchef for bryggerigruppen. Jesper B. Jørgensen tiltræder som ny topchef for bryggeriet Royal Unibrew den 1. april. Han er hentet fra det tyske selskab Knauf, hvor han er chef for Nordeuropa. Han har også tidligere været øverste chef for Carlsberg Danmark.

09BUSHenrik-Brandt2.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen