Berlingske Business

Heinekens salg går lidt tilbage

HEINEKEN-APB/
Foto:

Heineken kom ud af første halvår med et resultat, der er bedre end ventet på toplinjen og dårligere end ventet på bundlinjen.

Omsætningen i første halvår endte på 10.375 mio. euro efter en organisk vækst på minus 1 pct. i forhold til samme periode i 2012. Analytikerne havde ifølge en prognose fra Bloomberg News ventet et salg på 9,5 mia. euro.

På bundlinjen endte nettoresultatet på 679 mio. euro svarende til et fald på 1 pct. fra samme periode i 2012. Der var ventet et nettooverskud på 709 mio. euro ifølge Bloomberg News.

Set på de forskellige markeder klarede Asien sig væsentligt bedre end i 2012. Omsætningen endte på 979 mio. euro i første halvdel af 2013, mod 113 euro i samme periode sidste år, dog stærkt påvirket af købet af Asia Pacific Breweries.

I Central- og Østeuropa faldt omsætningen til 1527 mio. euro fra 1587 mio. euro i 2012. Omsætningen i Vesteuropa faldt også markant, til 3595 mio. euro fra 3814 mio. euro i 2012.

Heineken har nydt godt af det gode vejr i Vesteuropa, men venter svag efterspørgsel resten af året.

- I resten af året forventes den økonomiske usikkerhed og svage forbrugertillid at fortsætte på mange nøglemarkeder. Derfor, selvom Heineken har nydt godt af bedre vejrforhold i Vesteuropa i juli, og forventer større volumen på nogle udviklingsmarkeder, forventer vi ikke en større ændring i de underliggende handelsforhold på størstedelen af markederne, skriver selskabet i regnskabet om resten af 2013.

Selskabet skriver, at integrationen af Asia Pacific Breweries har været succesfuld. Volumen af salget er steget med 10 pct., og driftsresultatet er steget 20 pct., står der i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen