Berlingske Business

Heineken har førertrøjen foran Carlsberg

HEINEKEN_Business
Heinekens opkøb af Asia Pacific Breweries har styrket bryggeriet i regionen. Foto:

Det viser de regnskaber, som begge har offentliggjort onsdag morgen, og som begge viser omsætningsvækst.

Den hollandske bryggerigigant Heineken bevarer ifølge onsdagens regnskaber førertrøjen over Carlsberg i de forskellige regioner.

På de overordnede linjer kunne Heineken berette om et regnskab, der ramte begge sider af forventningerne.

Omsætningen i første halvår endte på 77,4 mia. kr. efter en vækst fra 75,1 mia. kr i samme periode i 2012. Analytikerne havde ifølge en prognose fra Bloomberg News ventet et salg på godt 70,8 mia. kr.

På bundlinjen endte nettoresultatet på 5063,9 mio. kr svarende til et fald på 1 pct. fra samme periode i 2012. Der var ventet et nettooverskud på 5287,6 mio. kr. ifølge Bloomberg News.

Carlsberg lagde sig tæt op ad analytikernes forventninger. Resultaterne blev opnået på baggrund af en omsætning, der for halvåret blev 32.918 mio. kr. mod 32.111 mio. kr. i samme periode i 2012.

pix_carlsberg

Carlsberg nåede i første halvår et aktionærresultat - overskud efter skat og minoriteter - på 2377 mio. kr. mod et overskud på 3575 mio. kr. i samme periode sidste år. Første halvdel af sidste år var positivt påvirket af særlige poster på 1445 mio. kr., primært fra salget af Valby-grundene.

Ser man på de forskellige markeder, er der uens tendenser.

Carlsbergs omsætning i Vesteuropa nåede 18.531 mio. kr. i første halvår mod 18.191 i samme periode i 2012, svarende til en stigning på 1,8 pct. Til sammenligning faldt Heinekens omsætning til 26.811 mio. kr fra 28.444,4 mio. i 2012.

Carlsberg noterer, at sammenligningen med 2012 er svær på grund af EM i fodbold i 2012, hvor Carlsberg var blandt de største sponsorer.

I Østeuropa faldt Carlsbergs omsætning til gengæld en smule, til 9147 mio. kr. fra 9217 mio. kr. året før. Især en af Carlsbergs store satsninger, Rusland, var ramt.

carlsberg

»I 1. halvår 2013 faldt det russiske ølmarked ca. 7 pct., primært som følge af lukning af salgssteder, lavere økonomisk vækst og svagere generel forbrugertillid samt det vanskelige sammenligningsgrundlag, idet 1. halvår 2012 i høj grad var positivt påvirket af makroøkonomiske tiltag forud for valget,« skriver Carlsberg.

Heineken, der kun offentliggør tal for Øst- og Centraleuropa samlet, melder her om en tilbagegang til 11.388,2 fra 11.835,7 mio. kr.

I Asien har Heineken købt Asia Pacific Breweries, hvilket har hjulpet gevaldigt på omsætningen, der steg til 7301 fra 842 mio. kr. i første halvår. Heineken skriver i regnskabet, at integrationen af APB har været succesfuld, og at omsætningen er steget 10 pct.

Hos Carlsberg er fremgangen dog også markant. Her steg omsætningen til 5163 fra 4640 mio. kr. i samme periode.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen