Berlingske Business

Harboes salg steg men overskuddet faldt

m
Harboe. Arkivfoto. Foto:

Bryggeriet Harboes nettoomsætning steg med 4,0 pct. til 1431 mio. kr. i det netop afsluttede regnskabsår.

»Den organiske vækst er især drevet af en fortsat udbygning af aktiviteterne og positionering af koncernens nøglebrands på de internationale markeder,« oplyser selskabet.

Afsætningen af øl og læskedrikke, herunder maltdrikke og malturtprodukter, steg med 1,7 pct. til 6,1 mio. hektoliter.

Resultatet før afskrivninger, finansielle poster og skat (EBITDA) faldt med 7,5 pct. til 140,9 mio. kr, hvilket giver en EBITDA-margin på 9,8 pct.

Carslberg

»Udviklingen skyldes fortrinsvist den fortsatte styrkelse af den strategiske vækstplatform med øgede investeringer i salg og markedsføring, udviklingsaktiviteter samt kvalitet og produktionsledelse,« forklarer Harboes.

Driftsoverskuddet (EBIT) blev opgjort til 50,1 mio. kr. mod 61,2 mio. kr. sidste år. Overskuddet før skat blev 45,4 mio. kr. mod 51,1 mio. kr. året før.

Der er investeret for 110,8 mio. kr. mod 76,8 mio. kr. sidste år, og investeringerne er primært knyttet til nye tekniske anlæg og optimering af procesudstyr.

På baggrund af resultaterne bliver der forelsået et udbytte på 2 kr. per aktie, hvilket er uændret fra seneste regnskabsår.

Harboes Bryggeri venter i 2017/18 et EBITDA-resultat på 140-150 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 40-50 mio. kr.

I det netop afsluttede regnskabsår var EBITDA 140,9 mio. kr. og overskuddet før skat blev opgjort til 45,4 mio. kr. Resultaterne blev opnået med baggrund i en omsætning på 1431,3 mio. kr.

Samlet venter Harboe, at alle koncernens forretningsområder vil bidrage til en positiv udvikling i koncernens omsætning og resultater.

Det fremgår af selskabets årsregnskab for det forskudte regnskabsår 2016/17.

08BUSMicro-Matic-S-ren-K--V.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen