Berlingske Business

Harboes' salg af egne varemærker og besparelser løfter overskud

harboe
Harboe Bryggeri i Skælskør. Adm. direktør Bernhard Griese og datteren Karina Harboe Laursen. Arkivfoto. Foto:

En række optimeringer og besparelser samt et øget salg af Harboes' egne varemærker har forbedret indtjeningen hos bryggeriet i andet kvartal, hvor omsætningen viste en beskeden fremgang.

Skælskør-bryggeriet opjusterer forventningerne til årets overskud.

Harboes opnåede i andet kvartal, der tæller månederne august, september og oktober, et driftsoverskud før skat og renter på 16,2 mio. kr., hvilket var en forbedring fra 10,4 mio. kr. i samme periode året før.

- Den forbedrede indtjening skyldes den positive udvikling i forretningen, herunder også salget af koncernens egne varemærker, som bidrager med gode indtjeningsmarginer, skriver Harboes i regnskabet.

Harboes Bryggers koncernchef Bernd Griese Harboe

Derudover fremhæver bryggeriet, at det nu ser resultatet af en række besparelser i koncernen, hvilket blandt andet tæller energioptimeringer af produktionen i Tyskland og Danmark.

Harboes Bryggeri

I tkr.2. kvartal 2015/20162. kvartal 2014/2015Ændr.
i pct.
Omsætning348.472341.7882%
Driftsresultat16.24310.35957%
Nettoresultat4.9836.377-22%
Overskudsgrad5,43,746%

Mens der var stor fremgang i indtjeningen, var udviklingen i omsætningen mere moderat. Salget i andet kvartal var på 348,5 mio. kr., hvilket var en fremgang på omkring 2 pct. i forhold til året før.

- Udviklingen i nettoomsætningen afspejler en fortsat solid position og tæt samarbejde med de store detailhandelskunder på de nordeuropæiske markeder, som løbende udvikles med nye produkter og salgskoncepter, skriver bryggeriet.

harboe

I forbindelse med regnskabet opjusterer bryggeriet forventningerne til årets driftsoverskud og regner nu med et EBITDA-overskud på 130-150 mio. kr. og et overskud før skat på 45-55 mio. kr.

Tidligere regnede selskabet med et EBITDA-overskud på 120-140 mio. kr. og et overskud før skat på 35-45 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen