Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Harboes henter overskud trods afrikansk nedtur

harboe
Harboe pilsner, dåseøl. Foto:

Trods volumenmæssig nedgang i salget i Afrika og Mellemøsten i regnskabsårets tredje kvartal i forhold til samme kvartal sidste år kan Skælskør-bryggeriet Harboes fejre fremgang i periodens resultat til et nettooverskud på 2,1 mio. kr. sammenlignet med et underskud på 4,8 mio. kr. i tredje kvartal sidste år.

Nettoomsætningen faldt til 304,4 mio. kr. fra 318,1 mio. kr. i samme kvartal året før som afspejling af en volumenmæssig salgsnedgang til 1,23 mio. hektoliter fra 1,30 mio. hektoliter i tredje kvartal 2013. Omsætningsfaldet gælder både øl, læskedrikke og malurtprodukter.

- Den lidt lavere nettoomsætning afspejler en positiv udvikling på en række af koncernens markeder i såvel Nordeuropa som på flere vigtige internationale markeder, men modsvares af fortsat udfordrende markedsforhold og lavere omsætning på andre markeder - særligt i Afrika og Mellemøsten. Samtidig har Harboe som led i den fortsatte styrkelse af kontraktporteføljen erstattet tidligere forretning med nye kundeaftaler med lavere volumen og nettoomsætning, men med et styrket produktmiks og mere attraktive marginer, skriver Harboe i kvartalsregnskabet.

harboe

Kvartalets driftsoverskud før renter, af og nedskrivninger, EBITDA, blev øget til 27 mio. kr. fra 18 mio. kr., og bryggeriets administrerende direktør, Bernhard Griese, forklarer, at investeringer i effektiviseringer og energioptimeringer skaber positive resultater i form af lavere produktions- og energiomkostninger og en generelt bedre ressourceudnyttelse på tværs af produktionsenhederne.

- Vi vil fortsætte indsatsen på disse strategiske fokusområder og fastholder forventningerne til hele året, udtaler Bernhard Griese.

Det betyder, at Harboes Bryggeri fortsat venter, at regnskabsåret 2014/15 vil give et EBITDA-overskud på 115-125 mio. kr. og et overskud før skat på 25-35 mio. kr.

Harboe

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen