Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Han vil forandre Royal Unibrew

Han vil forandre Royal Unibrew - 1
Foto:

Adm. direktør i Royal Unibrew, Henrik Brandt, har med gårsdagens overraskende gode halvårsregnskab taget første skridt på vejen til at vende udviklingen i den kriseramte bryggerikoncern.

Han har tidligere forandret og solgt flere virksomheder, og han er muligvis på vej til at gøre det igen. 53-årige Henrik Brandt har fra tidligere chefstillinger i bl.a. Sophus Berendsen og Unimedical erfaring med at gøre virksomheder salgsmodne, og i bryggerikoncernen Royal Unibrew kan måske blive den næste i rækken.

I hvert fald er Henrik Brandt godt i gang med en turn around i Royal Unibrew, som flere gange er blevet spået solgt til Heineken eller en anden stor aktør på den globale bryggeriscene. Efter knap ti måneder som adm. direktør kunne Henrik Brandt i går aflevere et regnskab, hvor pilen for første gang i lang tid peger i den rigtige retning.

Der er igen sorte tal på bundlinjen, omkostningerne er faldet markant, og den faretruende gæld bliver i øjeblikket nedbragt hurtigere end forventet. Henrik Brandt er selvsagt tilfreds med den seneste udvikling, men han understreger, at der fortsat venter et stort arbejde for at forbedre Royal Unibrews kapitalstruktur.

Da Henrik Brandt i november sidste år overtog chefstolen fra daværende topchef Poul Møller, overtog han et selskab i krise med en bekymrende – nogle ville sige livstruende – gæld, som skabte nervøsitet blandt investorer og banker. Samtidig gjorde det ekstremt vanskelige markedsmiljø ikke tingene lettere, og Henrik Brandt udskiftede hurtigt den gamle vækstfokuserede strategiplan »Double Up« med en mere defensiv strategi, hvor frasalg og omkostningsbesparelser var i højsædet. Siden har Royal Unibrew frasolgt bryggerier i Polen og Caribien, man har forenklet organisationen, og der er blevet gennemført fyringsrunder i flere lande.

»Royal Unibrew har gennem en årrække haft stærkt fokus på akkvisitioner, men den makroøkonomiske situation har ændret sig, og det har vi reageret på. Vi har bl.a. omlagt depotstrukturen, taget et ledelseslag ud og fokuseret på at skabe en mindre kompleks forretning. Vi er ikke i mål endnu, men vi er begyndt at se virkningen af de initiativer, vi har igangsat,« siger Henrik Brandt.

Bryggerichefen har i flere tidligere chefstillinger gennemført store forandringer i de virksomheder, han har stået i spidsen for. I House of Prince, hvor han var adm. direktør i fra 1992 til 1999, ledte han en stor ekspansion på de østeuropæiske markeder, der havde åbnet sig efter murens fald.

Da han derefter skiftede til adm. direktør i vaskeri- og servicekoncernen Sophus Berendsen var opgaven noget anderledes. Store dele af koncernen tjente ikke penge, og her handlede det om at skære og sælge fra. Det lykkedes, da selskabet i 2002 blev solgt til det britiske selskab Davis Service Group.

På rette kurs
I det næste job som topchef for medicoselskabet Unimedical blev selskabet også gjort salgsmodent og senere solgt til kapitalfonden Nordic Capital. Henrik Brandt er dog ikke meget for at tale om, hvorvidt operationen med Royal Unibrew handler om at gøre virksomheden klar til nye ejere.

»Det kan du altid skyde mig i skoen. Mit fokus er at skabe en sund virksomhed med gode fremtidsudsigter,« siger han.

Det samlede analytikerkorps var positivt overraskede over Royal Unibrews halvårsregnskab, men aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, mener alligevel, at det er for tidligt at vurdere Henrik Brandts præstationer.

»Det er godt, hvad de kommer med, men der er stadig lang vej, før de er ude af problemerne. Gælden er stadig for stor, men de har taget første skridt på vejen,« siger Morten Imsgard.

Henrik Brandt bliver af kolleger betegnet som udadvendt og energisk. Han er kendt som en god kommunikator.

Den energiske personlighed kommer også til udtryk i fritiden, hvor Henrik Brandt er en flittig sportsudøver og bl.a. cykler en del, spiller tennis og tager på skiferie.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen