Berlingske Business

Grænsehandel viger – men ikke med øl

Grænsehandel viger – men ikke med øl - 1
Man vurderer, at der hvert år sælges 80 millioner liter øl i grænsehandlen, men i bryggerikredse og blandt købmænd tales der, ifølge Jyllands-Posten, om at den reelle grænsehandel er mellem to og tre gange større. Foto:

Salget af spiritus, vin og cigaretter i grænsehandlen er faldet støt siden 2003, men danskerne shopper i stor stil øl og vand syd for grænsen.

De seneste par år har afgiftsnedsættelser fået danskerne til at droppe køreturen til græsen for at købe vin, spiritus og cigaretter. Gevinsterne er simpelthen ikke store nok. Men på øl og vand er historien stadig en anden.

Mens tal fra Danmarks Statistik i går viste at ølsalget igen er i frit fald, og denne gang faldt fra 462 millioner liter i 2007 til 440 millioner liter øl i 2008, skønner Skatteministeriet at grænsehandlen af øl er stort set uændret.

Man vurderer at der hvert år sælges 80 millioner liter øl i grænsehandlen, men i bryggerikredse og blandt købmænd tales der, ifølge Jyllands-Posten, om at den reelle grænsehandel er mellem to og tre gange større.

Rapport om grænsehandel på vej
Hos Danmarks største bryggeri, Carlsberg ønsker man ikke at adressere grænsehandelsproblemet.

”Vi har ingen kommentarer til tallene fra hverken ministeriet eller Danmarks Statistik. Vi har valgt at være med vores produkt, hvor kunderne er,” siger pressechef Jens Bekke til Jyllands-Posten.

I både købmands- og bryggerikredse afventer man spændt en ny rapport om grænsehandlen, der skulle være lige på trapperne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen