Berlingske Business

Gigantisk ølfusion tæt på realitet: Bud accepteret

US
Overskrift
I sidste uge forkastede Sabmiller et bud på 42,15 pund per aktie. Foto:
 

Verdens to største bryggerier, Sabmiller og AB Inbev, er efter flere ugers forhandlinger nået til enighed om en fusion. Det vil skabe verdens med afstand største bryggeri.

Fusionen mellem verdens to største bryggerier, AB Inbev og Sabmiller, er nu ekstremt tæt på at være en realitet. Sabmillers bestyrelse har efter ugers tovtrækkeri sagt god for AB Inbevs bud på 44 pund per aktie, hvilket svarer til et svimlende beløb på 684 mia. kroner.

Sabmiller anbefaler nu sine aktionærer at takke ja til buddet. Samtidig har bryggerierne udskudt deadline for, hvornår der senest skulle være afgivet købstilbud, og det er gjort lige tids nok. Oprindeligt lå denne nemlig onsdag den 14. oktober, mens den nye deadline hedder onsdag den 28. oktober.

Den fusionerede bryggerigigant vil blive verdens største og have ni ud af verdens top-20 øl under deres vinger.

Sabmiller har ikke været et nemt bytte at nedlægge. Bryggeriet bag Miller Lite og Peroni har spillet kostbar og afvist mindst fire tidligere købstilbud på henholdsvis 38, 40, 42,15 og 43,50 pund per aktie.

Det London-baserede bryggeris bestyrelse fandt angiveligt budene betydeligt lavere end ved sammenlignelige handler.

Buddet på 43,50 pund per aktie skabte røre blandt bestyrelsen og de største aktionærer. Sabmillers største aktionær med 27 pct., tobaks-kæmpen, Altria, var uenig med bestyrelsens beslutning om at afvise buddet i sidste uge. Santo Domino-familien, som med 14 pct., er den næststørste aktionær valgte at bakke op om bestyrelsens beslutning.

Med få timer til deadline og pres fra investorerne er Sabmillers bestyrelse alligevel nået til enighed og har accepteret det seneste bud på 44 pund per aktie.

I årevis har rygterne svirret om en fusion mellem de to giganter, men i år blev det alvor, da Sabmiller i september meldte ud, at der kunne være en handel på vej.

Før historien kom frem kostede en Sabmiller-aktie 29,35 pund. Købstilbuddet på 44 pund per aktie svarer altså til en præmie på præcis 50 pct.

Mens de yngre øldrikkere vender sig mod mikrobryggerier og uafhængige bryggerier, mister de førende globale virksomheder markedsandele. Både AB Inbev og Sabmiller har de seneste år forsøgt at forsvare deres territorium med næb og klør ved at opkøbe mindre bryggerier.

Med en fusion i sigte har AB Inbev og Sabmiller udsigt til at blive uovertruffet dominerende på verdensmarkedet. Med en kombination af AP Inbevs brands som Budweiser, Corona og Stella Atois og Submillers Pilsener Urquell, Grolsch og Peroni vil det fusionerede superbryggeri være massivt tilstede i USA, Kina, Europa, Afrika og Sydamerika.

Tilsammen vil bryggerierne stå bag hver tredje øl, som bliver langet over disken på verdensplan.



Fusinen betyder, at Carlsberg bliver nummer tre i verden i stedet for nummer fire. Carlsbergs nye topchef, hollandske Cees 't Hart, varslede dog i sidste uge til Berlingske Business, at det ikke var en position, som Carlsberg nødvendigvis vil klamre sig til.

Carlsberg skal repositioneres, alle sten vendes og de aktiver, der ikke bidrager med værdi, skal sælges eller lukkes. Det kommer formentlig til at betyde, at Carlsberg trækker sig fra flere markeder, og at virksomheden måske endda kravler tilbage på listen over verdens største bryggerier, hvilket ville have været utænkeligt tidligere, lød det fra Cees ’t Hart.

»Der er markeder i virksomheden, der ikke bidrager til den samlede værdiskabelse i gruppen. Hvis man ikke er nummer ét eller to i et marked, så er det svært. Hvis vi er nummer fem, skal vi spørge os selv, om vi er i stand til at blive nummer to eller ét, eller om der er en nicheposition vi kan tage, hvor vi kan tjene penge, eller om det er bedre at forlade markedet helt,« siger han.

Frasalg og reorganiseringer kan altså få Carlsberg til at bevæge sig den anden vej på listen, varsler Hart.

»AB Inbev og Sabmiller er et kæmpestort skridt i branchen, hvis det sker. Så bliver vi nummer tre. Men ærligt talt, så kan det godt være, at vi snarere falder et par pladser tilbage som nummer fire eller fem om et år fra nu med de overvejelser, vi gør os om at omorganisere virksomheden,« lød det fra Hart.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen