Berlingske Business

Friske tal understreger landbrugets lidelseshistorie

RB PLUS Stormen tager til om landbrugspakken Ida Auken: Eva Kjer
Det gik decideret rædderligt for landbruget i 2015, hvis resultater faldt markant. Lyspunktet var økologiske landbrug. Det skriver Danmarks Statistik. Arkivfoto. Foto:

2015 var et skrækkeligt år for konventionelle danske landbrug. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

København. Det gik decideret rædderligt for landbruget i 2015, hvis resultater faldt markant. Lyspunktet var økologiske landbrug. Det skriver Danmarks Statistik.

Ifølge tallene gav heltidsbedrifter gennemsnitligt et driftsresultat på 146.000 kroner i 2015, langt over en halvering i forhold til 2014.

Efter løn til ejeren var resultatet gennemsnitligt et blodrødt minus på 300.000 kroner.

- I landbruget gik det i 2015 fra skidt til værre, skriver Danmarks Statistik om tallene.

pix: landbrug

Det var i udpræget grad de konventionelle landbrug inde for mælkeproduktion, der styrtblødte penge i 2015.

Ifølge Danmarks Statistik faldt driftsresultatet for konventionelle bedrifter fra 710.000 kroner i 2014 til sølle 27.000 kroner i 2015.

Til gengæld gik det bedre for de økologiske mælkeproducenter, selv om også de oplevede fald i priserne. Økologiske mælkeproducenters driftsresultat steg til 715.000 kroner fra 708.000 kroner sidste år.

Til BM Business

- Fremgangen kan især tilskrives lavere driftsomkostninger. Resultatet svarer til en afkastningsgrad på 1,2 procent for de konventionelle og 3,2 procent for de økologiske producenter.

- I 2016 kan resultatforskellen forventes forstærket, da den konventionelle pris i år igen er faldet mest, skriver Danmarks Statistik.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen