Berlingske Business

Frisk mælk med tre ugers holdbarhed

04busArla-UK2_Business
Arla Foods i Storbritannien satser stort på mærket Cravendale, der er blandt de stærkest voksende varemærker i landet.

I Storbritannien har Arla succes med en eksklusiv konsummælk, der ifølge Arla har en holdbarhed på tre uger, hvis den står uåbnet i køleskab.

LONDON: Hvem har hørt om Cravendale?

Næppe ret mange danskere har, men millioner af britiske forbrugere kender den friske konsummælk fra Arla Foods, der bliver solgt i hele Storbritannien under mærket Cravendale.

Arla markedsfører mærket flittigt i store supermarkeder som Asda, Tesco, Sainsbury’s og Morrisons. Det et er ubetinget Storbritanniens dyreste og mest eksklusive friskmælksprodukt.

Det er Arla Foods UK Limited, Arla Foods datterselskab, der producerer Cravendale, og Storbritannien er det eneste marked, hvor mærket bliver solgt, Cravendale er et af Storbritanniens stærkest voksende brands inden for fødevarer.

»Selv om Cravendale koster meget mere end den billigste mælk på markedet, vokser vores salg fortsat kraftigt. Det er en succes,« siger Marie Outred, der er manager og konsulent for Arla i Tescos supermarkeder.

04busArla-UK3_Business

Briterne bruger mest konsummælksprodukter til at hælde over morgenmadsprodukter samt i te og kaffe, men kun lidt til at drikke. Går man en tur i et af Tescos store supermarkeder i London-området, fylder plastflaskerne med frisk mælk med mærket Cravendale fra Arla godt på hylderne. Både konventionel og økologisk.

Men påfaldende er det, at der øverst på hylderne i Tescos mælkeafdeling står en stribe af produkter og mærker med kakaomælk og milkshake fra multinationale giganter – blandt andet Mars Milk. Mars er USAs tredjestørste private firma med et salg sidste år på 164 milliarder kroner mod Arla koncernens 63 milliarder kroner.

Mars er af gode grunde mange gange stærkere end Arla og har dermed mange flere markedsføringsmidler at gøre godt med, når det gælder om at få en topplacering på hylderne i afdelingerne for mejeriprodukter i supermarkedskæderne.

pix-arla

Konsummælk bliver normalt kategoriseret som et naturligt og friskt produkt med en naturlig sammensætning lige bortset fra fedtindholdet, og en naturlig pH-værdi. En filtreringproces på mejeriet giver Cravendale en mere fyldig, cremeagtig og ren smag, som selskabet mener er et unikt salgsargument over for forbrugerne.

Under produktionen gennemgår mælken før pastauriseringen filtreringsprocessen, der fjerner eventuelle bakterier, som kan gøremælken sur. Ved at fjerne flere bakteriekulturer kan holdbarheden forlænges i op til 30 dage. Men Arla lover, at Cravendale kan holde sig frisk i dobbelt så lang tid som normal frisk mælk. Altså i 21 dage uåbnet i køleskab og syv dage åbnet.

24BUSJoergen-Huno-Rasmuss#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen